«پویش پشیمانی» از رای دادن به حسن روحانی، در فضای مجازی با واکنش چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب و دولتی‌ها مواجه شده است؛ پویشی که اخیرا به راه افتاده با ترجیع‌بند «من پیشیمانم» تاکید بر این دارد که رای به روحانی در انتخابات اخیر تصمیمی نادرست بوده است. به نظر می‌رسد که تلاش این پویش کلید زدن پروژه عبور از روحانی است و وقتی آن را در کنار ایده استعفای اسحاق جهانگیری قرار دهیم روشن می‌شود که اراده‌‌ای برای فاصله انداختن میان اصلاح‌طلبان و دولت اعتدالگرای روحانی وجود دارد.

به همین خاطر است که حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور پویش مورد اشاره را فرمایشی خوانده و در واکنش به آن گفته است: «پویش فرمایشی پشیمانی با پشتیبانی کسانی شکل گرفت که باید در مورد کارهای کرده و نکرده خود به تک‌تک مردم ما پاسخگو باشند. آنها ثروت و سعادت ملت را به تاراج دادند. چه سدهایی ساختند که پشتش آبی نیست، چه فرودگاه‌هایی ساختند و  پروازی به آنجا نیست. به دست هر نماینده  یک مجوز پالایشگاه و پتروشیمی دادند، به اسم خصوصی‌سازی پتروشیمی را به وزارت رفاه،  پالایشگاه را به وزارت دفاع، روغن‌کشی را به بنیاد شهید، نیروگاه‌سازی را به آستان قدس رضوی،  مخابرات را به سپاه و ستاد، پیمانکاری را به قرارگاه خاتم‌الانبیاء، بندر را به قرارگاه خاتم الاوصیاء و ... »

مساله اما فقط واکنش مشاور رئیس‌جمهور نیست. چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز حقیقی بودن این پویش را باور نداشته و با تاکید بر عدم پشیمانی خود بر ادامه حمایت از روحانی اصرار دارند.

حسین مرعشی یکی از این اصلاح‌طلبان است که در پاسخ به «نامه‌نیوز» گفت: «من ترجیح می‌دهم در مورد این پویش صحبت نکنم چون پشیمان نیستم.»

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان افزود: « اگر یک بار دیگر هم انتخابات باشد، دوباره به روحانی رای خواهم داد.»

عضو حزب کارگزاران در ادامه با اشاره به این که «فضای مجازی فضای آزادی است و ما هم از این آزادی استقبال می‌کنیم» گفت: «من به سهم خود پشیمان نیستم و نمی‌دانم کسانی که اظهار پشیمانی می‌کنند، دقیقا هدفشان چیست. یک وقت ممکن است کسانی بخواهند به آقای روحانی تذکر دهند و انتقاداتی کنند. در این صورت باید دقیق و شفاف بگویند که به چه چیز انتقاد دارند و روحانی باید کجای کار را اصلاح کند. این که بگویند پشیمانیم درست نیست.»

مرعشی با طرح این سوال که «اگر به روحانی رای نمی‌دادیم و رئیسی، رئیس‌جمهور می‌شد وضعیت بهتر بود؟»، گفت: «مطمئنا در این شرایط اتفاق بهتری نمی‌افتاد. به هر حال اگر مقصودشان اصلاح امور است باید به روحانی کمک کنند و دقیقا بگویند که به چه مسایلی انتقاد دارند. به اضافه این که راهکار ارائه کنند. اظهار پشیمانی از رای به رئیس‌جمهور هیچ مساله‌ای را حل نمی‌کند.»

وی در پاسخ به این که هدف این پویش چیست، گفت: «نمی‌خواهم هر انتقادی را محکوم کنم اما فکر می‌کنم اگر انتقاد اصولی باشد باید به روحانی کمک کرده و مشخصا بگویند که کدام کار نیاز به اصلاح دارد. صرف انتقاد مشکلی را حل را نمی‌کند.»

مرعشی در واکنش به طرح ایده استعفای جهانگیری نیز گفت: «آقای جهانگیری استعفا نمی‌دهد. او متعهد به مملکت، نظام، دولت و اصلاح‌طلبان است و استعفا نمی‌دهد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.