به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نعیم العبودی، سخنگوی "عصائب اهل الحق" که یکی از برجسته‌ترین جنبش‌های موثر در حشد شعبی و ائتلافی است که در انتخابات آتی شرکت خواهد کرد، گفت: ائتلاف جدید تمایلی برای پست نخست وزیری ندارد اما گروهی تاثیرگذار در انتخاب نخست وزیر خواهد بود.

العبودی اظهار داشت: درک واقعیت سیاسی مبتنی بر تشخیص میان رویا و واقعیت است، فکر می‌کنم که حشد شعبی تمامی آرا را به دست نخواهد آورد و نمی‌تواند با کنار زدن دیگران دولت تشکیل دهد، ما می‌دانیم که نخست وزیر از سوی ائتلاف حاکم تعیین می‌شود و ما در این انتخاب موثر خواهیم بود.

وی در ادامه اینکه نماینده‌ای از حشد شعبی پست نخست وزیری را در دست بگیرد بعید دانست و گفت: فکر می‌کنم جنبش‌هایی که حشد شعبی را تاسیس کردند تمایلی به در اختیار گرفتن پست نخست وزیری در این مرحله ندارند.

با وجود تردیدهایی که در مورد احتمال برگزاری انتخابات داخلی در تاریخ مقرر خود در پی اعتراض گروه‌های سیاسی اهل تسنن به عدم برقراری ثبات در استان‌های سنی نشین وجود دارد اما گروه‌های سیاسی تلاش‌های بسیاری برای ایجاد ائتلاف‌ها و فراکسیون‌های سیاسی برای ورود به انتخابات آتی انجام می‌دهند.

سخنگوی عصائب اهل الحق اخبار منتشر شده در خصوص ایجاد یک لیست انتخاباتی تحت عنوان "پیمان مجاهدین" را تکذیب کرده و گفت: تنها برخی چنین نامی را عنوان کرده‌اند و با این وجود مساله ائتلاف گروه‌های حشد شعبی تازه نبوده و از حدود دو ماه قبل با تشکیل کمیته‌های مشترکی از گروه‌های اصلی مانند عصائب اهل الحق، گردان‌های سید الشهداء، حزب الله عراق، سازمان بدر، جنبش اوفیاء و دیگر گروه‌ها برای این منظور آغاز شده است و هنوز توافق نظری در مورد نام این ائتلاف حاصل نشده است.

العبودی افزود: ائتلاف جدید حشد شعبی هرگز محافل سیاسی را خالی نکرده و خون جدیدی را به آن پمپاژ خواهد کرد و انتخاب اول و آخر انتخاب مردم عراق است و باور دارم که ائتلاف مساله‌ای جدید و جایگزینی برای سه گروه شیعه جریان صدر، شورای عالی و حزب الدعوة خواهد بود.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد که گروه‌های جدیدی در محافل اهل تسنن به نمایندگی از گروه‌های حشد عشایر قدرت خواهند یافت.

این مسؤول حشد شعبی درباره لیست‌های مشترک اعضای ائتلاف جدید گفت: جنبش‌ها نقاط اشتراکی با یکدیگر بیشتر از سایرین دارند، آنها در تاسیس حشد شعبی و مبارزه با داعش اشتراک داشته و به همین دلیل رویکردهای سیاسی‌شان به یکدیگر نزدیک‌تر است.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به تازگی اعلام کرد که گروه‌های سیاسی مسلح نمی‌توانند در انتخابات آتی شرکت کنند، العبودی در این رابطه گفت: ما نگرانی از اظهارات العبادی نداریم و با او اتفاق نظر داریم، اکثر این جنبش‌ها سیاسی نیز هستند و رویکردهای سیاسی و نمایندگانی در پارلمان دارند مانند سازمان بدر و عصائب اهل الحق، تا این لحظه و بدون توجه به آنچه در آینده رخ می‌دهد، تصمیم آن است که وارد لیست انتخاباتی یکپارچه و مستقلی شوند.

وی افزود: اظهارات العبادی با قوانین انتخابات و احزاب هماهنگی دارد زیرا این جنبش‌ها پس از ادغام رسمی با حشد شعبی، در حال حاضر شاخه نظامی ندارند.

العبودی در ادامه گفت: جنبش النجباء که در لیست گروه‌های تروریستی آمریکاست هرگز در انتخابات آتی شرکت نخواهد کرد زیرا آنها به دلایل فنی برای این اقدام آماده نیستند و در لیست انتخاباتی ما نیز شرکت ندارند ما از آنها و شاخه نظامی‌شان که در سوریه می‌جنگند، حمایت می‌کنیم.

وی در ادامه بر ورود ائتلافی جدید با رهبران مدنی و سیاسی مستقل و غیرمستقل به دور از ائتلاف دولت قانون و نوری مالکی، رهبر آن با وجود ارتباطات خوبی که با یکدیگر دارند، تاکید کرد.

شکست نوری مالکی در پیوستن به ائتلاف حشد شعبی، قطع ارتباط سازمان بدر با ائتلاف دولت قانون در کنار خروج العبادی از لیستی مجزا از حزب الدعوة و ائتلاف دولت قانون، ائتلاف مالکی را که در دو دوره انتخاباتی قبلی (۲۰۰۶و۲۰۱۴) تعداد بالایی از کرسی‌های پارلمان را به دست گرفته بود، با احتمال خروج بزرگترین هم‌پیمانانش مواجه کرده است و چه بسا این ائتلاف را با شکست بزرگی در انتخابات آتی مواجه کند.

نوری مالکی هفته گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت، خروج سازمان بدر از ائتلاف دولت قانون به معنای خروج از اصل ائتلاف نبوده و خروج آنها تا این لحظه قطعی نیست.

وی افزود، پیشتر ورود گروه‌های مقاومت با یک لیست و ائتلاف با آنها پس از انتخابات مطرح شده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.