سومریه نیوز گزارش داد، دفتر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی تماس تلفنی‌ای را از جانب امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دریافت کرده است.

طبق این بیانیه، در جریان این تماس تلفنی رئیس جمهوری فرانسه بر موضع ثابت کشورش در راستای حمایت از وحدت و یکپارچگی، تمامیت ارضی عراق و نیز حمایت از گسترش قدرت دولت فدرال در تمامی خاک و مرزهای این کشور تاکید کرد.

حیدر العبادی نیز بر اهمیت یکی کردن تمامی تلاش‌ها برای مقابله با چالش‌های بازسازی و مستزلمات مرحله پیروزی و آزادسازی به رغم سختی‌های مالی و اقتصادی که ثروت‌ها را به طور عادلانه میان تمامی ملت عراق توزیع کرده، تاکید کرد.

دو طرف همچنین بر ضرورت حل مشکلات از طریق گفت‌وگو و پایبندی به قانون و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

این در حالی است که ماکرون طی دیدارش با نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق و قباد طالبانی، معاون وی در روز شنبه در پاریس بر حمایت کشورش از حق و حقوق کردها تاکید کرد و نقش عراق را در مبارزه با تروریسم ستود.

ماکرون به بارزانی گفت: ما پیشنهادی برای رایزنی با بغداد ارائه می‌دهیم که پنج مسأله را در بر دارد.

وی خواستار سرعت بخشیدن به آغاز رایزنی جهت حل و فصل مشکلات میان بغداد و اربیل در چارچوب عراق یکپارچه و تضمین حق و حقوق ملت کرد در سایه قانون اساسی شد.

رئیس جمهوری فرانسه از آمادگی کشورش جهت ارائه کمک برای رایزنی میان بغداد و اربیل خبر داد.

ماکرون بر حمایت کشورش از حق و حقوق تمامی گروه‌های عراقی و نیز بر اهمیت برقرای صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد.

وی در این کنفرانس خبری بر لزوم خلع سلاح تدریجی نیروهای حشد شعبی و انحلال گروه‌های مسلح به صورت تدریجی تاکید کرد.

نیچروان بارزانی نیز خاطرنشان کرد که اقلیم کردستان عراق با نظارت نیروهای دولت فدرال بر گذرگاه‌های مرزی هیچ مشکلی ندارد.

بارزانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهوری فرانسه که در کاخ الیزه برگزار شد، تصریح کرد: ما به رئیس جمهوری فرانسه ابلاغ کردیم که مانعی برای استقرار نیروهای دولت فدرال در گذرگاه‌های مرزی طبق قانون اساسی وجود ندارد.

وی بر پایبندی به عراق یکپارچه و فدرال و نیز احترام به قانون اساسی عراق تاکید کرد.

بارزانی همچنین تاکید کرد که اقلیم کردستان عراق آماده انجام گفت‌وگوی سازنده در چارچوب قانون اساسی با هدف حفظ ثبات در عراق و منطقه و نیز احترام این اقلیم به تصمیم دادگاه فدرالی است.

 

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق همچنین تصریح کرد که موضوع همه‌پرسی این اقلیم پایان یافته و اقلیم کردستان عراق در مرحله جدیدی قرار گرفته و آماده حل مشکلات طبق قانون اساسی است و دولت این اقلیم موضعش را اعلام کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.