گاردین گزارش داد، پس از انتشار مستند سی ان ان درباره احیای برده‌داری در لیبی، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستار برگزاری یک نشست اضطراری توسط شورای امنیت سازمان ملل در چند روز آینده شد.

وی اقدامات اتفاق افتاده در لیبی را جرم علیه بشریت اعلام کرد.

تناقض موجود میان توانمندسازی و واقعیت برده‌داری در لیبی زنگ‌های هشدار را در الیزه به صدا در آورده است، به خصوص پس از آنکه منتقدان اعلام کردند فرانسه با حمایت از سقوط معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ مسئولیت کلیدی در وضعیت آشفته لیبی دارد.

سفر ماکرون به آفریقا با انجام سخنرانی در میان جوانان آفریقایی در بورکینافاسو آغاز می‌شود و در ادامه وی برای شرکت در اجلاس اتحادیه اروپا-آفریقا به ابیجان در ساحل عاج می‌رود.

شبکه سی‌.‌ان‌.‌ان آمریکا در گزارشی فاش کرده بود، در لیبی مهاجران در مزایده‌هایی به فروش گذاشته می‌شوند. در این گزارش که ویدئویی با تلفن همراه بود، دو جوان دیده می‌شوند که در مزرعه‌ای برای فروش به مزایده گذاشته شده‌اند، طبق این گزارش، دو جوان مذکور در نهایت به مبلغ ۱۲۰۰ دینار لیبی به فروش رسیدند.

موسی فقیه محمد، رئیس کمیته اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه‌ای ویژه تمامی این اقدامات شنیع را که در تعارض مستقیم با ارزش‌های این اتحادیه، منشورهای بین‌المللی و آفریقایی و نیز منشورهای آفریقایی حقوق بشر و ملت‌هاست، محکوم کرد.

فقیه محمد در ادامه توقف خرید و فروش برده و دیگر اشکال رفتارهای مجرمانه با انسان‌ها در لیبی را خواستار شد.

در همین حال دولت وفاق ملی لیبی روز یکشنبه از آغاز تحقیقات درخصوص وجود بازار برده فروشی در اطراف طرابلس خبر داد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد که از این گزارش‌ها شوکه شده است.

وی در مصاحبه کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت: عاملان این اقدام را می‌توان به اتهام ارتکاب جنایت ضد بشری محاکمه کرد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: برده‌داری در دنیای مدرن جایی ندارد و این کارها از جمله خطرناک‌ترین موارد نقض حقوق بشر بوده و به منزله جنایت ضد بشریت است.

گوترش در ادامه از تمامی مسئولان مربوطه خواست در اسرع وقت تحقیقاتی را دراین زمینه آغاز کنند.

وی از مسئولان آفریقایی سازمان ملل نیز خواست اقدامات فشرده‌ای را در خصوص این موضوع در پیش گیرند.

احمد معیتیق، معاون نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد که طرابلس تحقیقاتی را در خصوص این پرونده که به نظر می‌رسد در منطقه‌ای در نزدیکی طرابلس پایتخت این کشور انجام شده، آغاز کرده است.

غسان سلامه، فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در این رابطه گفت: دولت لیبی برای اجرای طرح‌های خود نه ارتش دارد و نه پلیس،‌ این موضوع به عدم توانایی دولت باز می‌گردد و دولت لیبی ابزارها و راهکارهای لازم برای اعمال قدرت را در اختیار ندارد. 

آلفا باری، وزیر امور خارجه بورکینافاسو در کنفرانسی مطبوعاتی در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فروش مهاجران‌ آفریقایی به عنوان برده در لیبی، ژنرال آبراهام تراوری، سفیرش در طرابلس را فراخواند.

همچنین کاردار سفارت لیبی در اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو جهت ارائه توضیحاتی پیرامون بازار برده داری در لیبی که مساله‌ای متعلق به قرن‌های گذشته است، احضار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.