به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «سعد حریری» نخست وزیر لبنان روز شنبه در اقدامی ناگهانی در خاک عربستان و از طریق رسانه های سعودی استعفای خود از پست نخست وزیری لبنان را اعلام کرد.

وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه در بیانیه ای نوشت: مطابق قانون اساسی لبنان، در صورت استعفای نخست وزیر و پذیرفتن آن از سوی رئیس جمهور، کابینه دولت منحل می شود.

«میشل عون» رئیس جمهوری لبنان هنوز با استناد به اینکه اعلام استعفای نخست وزیر باید در این کشور انجام گیرد، از قبول استعفای حریری خودداری کرده و نبیه بری رئیس پارلمان نیز از موضع عون در این مساله حمایت کرده است.» 

در ادامه بیانیه گفته شده است: روسیه از سیر اوضاع در کشور دوست لبنان نگران است. تحولات مثبتی که از اواخر سال ۲۰۱۶ و با انتخاب میشل عون به مقام ریاست جمهوری لبنان و تشکیل دولت وفاق ملی به ریاست سعد حریری به وجود آمده در معرض خطر قرار گرفته است. 

روسیه با تاکید بر حمایت و دفاع از تمامیت ارضی و یکپارچگی لبنان، اعلام کرده است که خواهان حل تمام مسائل ملی این کشور توسط طرف های لبنانی، بدون مداخله خارجی و از طریق گفت وگو با توجه به منافع و خواسته های همه گروه های قومی و مذهبی این کشور است.

بیانیه می گوید: امیدواریم در مرحله کنونی که نگران کننده است، طرف های لبنانی بتوانند در مورد راهکاری به توافق برسند که جوابگوی منافع این کشور و حفظ سازش مدنی و ثبات و امنیت لبنان و منطقه خاورمیانه باشد.

روسیه از تمام کشورهای صاحب نفوذ در لبنان خواسته خویشتنداری کرده و رفتار سازنده داشته باشند و در موضع گیری در مورد این کشور به اوضاع حساس منطقه توجه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.