به گزارش ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در همایش روسای بیمارستان‌های دارای واحد پذیرش بیماران بین‌الملل با بیان اینکه در حوزه ارائه خدمات درمان برای گردشگران عقب ماندگی‌های زیادی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه شرایط لازم برای حضور گردشگران جهت دریافت درمان را در کشور فراهم نکرده‌ایم. باید توجه کرد که ما ده‌ها هزار پزشک در خارج از کشور داریم که تحصیلات‌شان را در ایران تمام کرده و سپس برای طبابت به خارج از کشور رفته‌اند و بسیاری از آنها نویسنده کتب پزشکی هستند. این موضوع از طرفی غرورآفرین است اما از یک سو می‌بینیم که نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم.

جان‌بابایی افزود: اینکه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی در زمان بحران، ایران را یار و یاور خود می‌دانند، خوب است، اما مناسب نیست که برای دریافت خدمات درمانی به کشورهای دیگر روند. چرا که در حوزه ارائه خدمات درمانی شایستگی ارائه خدمت به آنها را داریم اما نتوانسته‌ایم آنطور که باید این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در این دوره آقای دکتر هاشمی تلاش زیادی در حوزه گردشگری سلامت انجام داد و تفاهم‌نامه‌های زیادی هم با کشورهای مختلف در زمینه‌های درمان، دارو و آموزش پزشکی امضا شد، گفت: اما هنوز اثرات پر رونقی را در این حوزه ندیده‌ایم. بنابراین اول باید فرآیندهایمان را بازنگری کرده و نقاط ضعف‌مان را برطرف کنیم تا حداقل کشور ما پذیرای بیماران کشورهای منطقه باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه وقتی دانشمندان کشورهای منطقه به ایران می‌آیند، باور نمی‌کنند که امکانات درمانی‌مان تا این حد بالا باشد، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که ما در عرصه گردشگری سلامت کم کار کرده‌ایم و تبلیغات‌مان در حوزه خدمات پزشکی به خوبی انجام نشده است. بر این اساس امیدوارم با کمک سازمان گردشگری، وزارت امور خارجه، نظام پزشکی و ... این کار را سرعت بخشیم.

جان بابایی تاکید کرد: البته ما قصد نداریم تولیت این کار را به دست گیریم بلکه می خواهیم تسهیل گری کنیم. رویکرد وزارت بهداشت حتی در مراکز و بیمارستان‌های دولتی نیز نوعی واگذاری مسئولیت مردم به مردم است و حتی بیمارستان‌هایی که قرار است در حوزه گردشگری سلامت خدمت ارائه دهند باید کارهایشان را چه به صورت واگذاری مدیریتی و چه به صورت هیات امنایی کردن به خودشان سپرده و کارشان را تسهیل کنیم. بر این اساس در حوزه وزارت بهداشت اقدامات سیاستگذاری، نظارت و اعتباربخشی را انجام می‌دهیم. برنامه‌هایی در این حوزه آغاز شده و تا کنون ۹ دوره به مدیران دولتی آموزش ارائه خدمات گردشگری سلامت را ارایه داده‌ایم.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه ما می‌خواهیم عرصه گردشگری سلامت در کشور را احیا کنیم، گفت: فکر می‌کنم اثرات اجتماعی و فرهنگی آن بیش از اثرات اقتصادی‌اش باشد. اینکه بتوانیم کاری کنیم تا کشورهای منطقه از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ما استفاده کنند و حتی برای آموزش پزشکی به کشور بیایند آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امیدوارم پروتکل‌های درون بیمارستانی و برون بیمارستانی در زمینه گردشگری سلامت تدوین شوند، گفت: امسال تفاهم‌نامه‌ای را با کشور عراق در اربعین داشتیم و بندی هم به آن اضافه کردیم تا پزشکان ما بتوانند در بیمارستان‌های عراق طبابت کنند. این کار قدم خوبی است و می‌تواند به تقویت حوزه گردشگری سلامت کمک کند. از طرفی می‌تواند رقابتی را بین بیمارستان‌ها در کشور ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، جان بابایی در حاشیه این همایش با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: در حال حاضر ۱۶۰ بیمارستان که عمدتا خصوصی هستند توانسته‌اند در حوزه گردشگری سلامت اقدام کنند و شرایط ارائه خدمت در این حوزه را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما در حوزه گردشگری سلامت نه تنها جایگاه خوبی نداریم، بلکه حتی در میان کشورهای منطقه نیز در جایگاه‌های پایین‌تر قرار داریم، افزود: بنابراین باید پروتکل‌های مختلف را بازنگری کنیم و این حوزه را در کشور رونق بخشیم.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره دلال‌ها و شرکت‌هایی که در حوزه گردشگری سلامت واسطه‌گری می‌کنند، گفت: البته گاهی این افراد با تجربه هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند اما فرآیندی که بر اساس آن بیمار خارجی وارد کشور می‌شود، باید مدیریت و سازماندهی شود و ارتقاء یابد. در این بین افرادی هم هستند که ممکن است باعث آسیب به بیمار خارجی شوند و یا باعث شوند که بیمار خارجی خدمت درستی دریافت نکند. بنابراین ما باید با کمک سازمان‌های مرتبط وزارت امور خارجه و ... این موضوع را تحت عنوان یک پروتکل درست و مدیریت شده سازماندهی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کار وزارت بهداشت، سیاستگذاری، نظارت بر ارائه خدمات و اعتباربخشی است، گفت: اگر فرآیند گردشگری سلامت در کشور مدیریت نشود، ممکن است بیماران خارجی وارد مراکز بی‌کیفیت و غیراستاندارد شوند. در عین حال ما در زمینه میزان گردشگرانی که برای درمان به کشور می‌آیند آمار دقیقی نداریم چرا که بسیاری از آنان از طریق شرکت‌ها و دلال‌ها وارد می‌شوند و بنابراین ثبت رسمی صورت نمی‌گیرد. حتی گاهی به عنوان بیمار هم به کشور نمی‌آیند. بنابراین تا زمانی که ثبت‌مان دقیق نشود نمی‌توانیم آمار دقیقی از آنها ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت هماهنگی با وزارت امور خارجه، سازمان گردشگری و نظام پزشکی می‌توان پروتکل‌هایی برای ثبت بیماران ایجاد کرد، گفت: بیشترین خدماتی که در حال حاضر در حوزه گردشگری سلامت در کشور ما ارائه می‌شود در حوزه جراحی‌های چشم، مغز و اعصاب، ارتوپدی، ناباروری و ... است که خدمات پیشرفته‌ای را به کشورهایی چون عراق، افغانستان و ... ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سود اقتصادی این حوزه نیز گفت: در حال حاضر ارزیابی دقیقی از این موضوع نداریم تا ببینیم که از نظر اقتصادی این کار چقدر برای ما نفع دارد، اما مطمئنا آثار اجتماعی و فرهنگی آن بسیار بیشتر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.