یک ماه قبل‌تر یعنی در اسفند ٩٥ و به هنگام توضیح دادن در مورد ضرورت ساخت مدرسه برای شهرهای جدید و شهرک‌های مسکن مهر اعلام کرده بود که هزینه ساخت هر کلاس درس «حدود ١٨٥ میلیون تومان» است. اگر این دو رقم را که به صورت رسمی از سوی وزارت آموزش و پرورش اعلام شده در کنار هم بگذاریم یعنی برای کلاس‌های درسی که باید ساخته شود بودجه‌ای معادل ٩ هزار و ٦٢٠ میلیارد تومان لازم است.

 

در کیفرخواستی که علیه بابک زنجانی صادر شده است مبلغ بدهی او ٨ هزار میلیارد تومان ذکر شده، شرکت نفت البته اعتقاد دارد که با حساب سودی که باید به این شرکت پرداخت می‌شده این بدهی به حدود ١٢ هزار میلیارد تومان می‌رسد. این پرونده هرچند بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی در کشور است اما در کنار پرونده‌های فساد مالی مانند پرونده مه‌آفرید خسروی، اختلاس در بیمه ایران و... تنها یکی از پرونده‌های اختلاسی است که در یک دهه گذشته باعث جنجال و حتی شدت پیدا کردن نارضایتی‌های اجتماعی شده، پرونده‌ای که با رقم پایه اختلاس آن می‌شود بیش از ٥٠ هزار کلاس درس بنا کرد.

 

اما گاهی حتی نیاز به رجوع به پرونده‌های فساد مالی هم نیست، در سال‌های گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس تلاش کردند تا در حوزه‌های انتخابیه خود دانشگاه بنا کنند، دانشگاه‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی و آزاد، ساختمان‌های تازه‌سازی که در برخی موارد نیمه‌خالی رها شده‌اند و موضوع صندلی‌های خالی در دانشگاه و واحدهای زیان‌ده را تبدیل به خبر حوزه آموزش عالی کرده‌اند. گاه در همین مناطق و روستاهای اطراف‌شان مدرسه‌های نیازمند بازسازی در انتظار می‌مانند تا شرایط فیزیکی آنها برای تحصیل امن دانش‌آموزان فراهم شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.