به گزارش ایسنا، علی ربیعی در مراسم تجلیل از نخبگان و مدال‌آوران مسابقات جهانی مهارت ۲۰۱۷ ابوظبی گفت: علی‌رغم همه تلاش‌ها نتوانستیم مهارت‌آموزان خود را به خوبی تجهیز کنیم و به دلیل تحریم‌ها اجازه ندادند بچه‌های ما در چند رشته از دستگاه‌ها استفاده کنند و برخورد ظالمانه‌ای کردند ولی مدال‌های شما ارزشمند است و از یکایک شما تقدیر می‌کنم.

 

وی گفت: آرزو دارم شرایطی به وجود آید که تمام استان‌های کشور مملو از مهارت‌آموزان شود و در کنار آموزش‌های مهارتی فیزیکی آموزش‌های مجازی و سیار مهارتی را هم توسعه بدهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ امروز افراد بی‌مهارت و کسانی که فاقد مهارت لازم برای کار هستند و وضعیت مالی مناسبی ندارند به سرعت در تله فقر گرفتار می‌شوند و داشتن مهارت یکی از راه‌های خروج از فقر است.

ربیعی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ هزار نیروی کار از طریق ادارات کاریابی جذب بازار می‌شوند و بررسی‌ها نشان داده افرادی که مهارتی داشتند بیش از دیگران توانستند جذب  بازار شوند.

وی یادآور شد: ژاپن از کشورهای پیش گام و برزیل و کره پیشگام در مهارت‌آموزی هستند و آلمان پس از جنگ جهانی تنها با تکیه بر تکنسین‌های خود سر پا ایستاد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: یقین دارم راه توسعه کشور در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است ولی متاسفانه سهم این بخش ناچیز است و ما با داشتن ۱۵ هزار نیرو در سازمان، ۵۰۰ مربی دولتی و همین میزان مربی در بخش خصوصی به نحو شایسته از قابلیت‌های فنی و حرفه‌ای استفاده نکرده‌ایم. در حالی که باید ۱.۲ درصد جی دی پی خود را برای فنی حرفه‌ای بگذاریم.

ربیعی با تاکید بر ایجاد گفتمان مهارتی در کشور خاطرنشان کرد: از روز اولی که وزیر شدم مسیر غلطی را در فنی و حرفه‌ای دیدم و اگر با این مسیر مقابله نمی‌کردیم امروز سازمان فنی و حرفه‌ای نابود می‌شد.

وی ادامه داد: فنی و حرفه‌ای در حال ادغام با دانشگاه‌ها بود در حالی که این سازمان دانشگاه نیست و تنها مسئول آموزش بیسوادان یا کم‌سوادان و افرادی است که تحصیلات دانشگاهی دارند ولی فاقد مهارتند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حجم بالای فارغ‌التحصیلانی که صرفا به شکل تئوری آموزش دیده و فاقد توانایی مهارتی هستند، گفت: باید از مدرک‌گرایی بپرهیزیم و اگر به فرد مدرک دادیم به بخش مهارتی و فنی او هم بپردازیم.

به اعتقاد ربیعی جامعه‌ای موفق است که تکنسین‌پرور باشد و در آن مهارت‌گرایی و تربیت تکنسین ماهر و فنی موج بزند.

وی همچنین با اشاره به مراسم تودیع و معارفه روسای پیشین و جدید سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: سازگارنژاد نیاز به تکریم ندارد و با او خداحافظی نمی‌کنیم هر چند زحمات او قابل تقدیر است ولی او به وزارتخانه می‌آید تا در شورای راهبردی وزارتخانه و همچنین به عنوان دستیار ویژه خدمت کند. آقای پاک‌سرشت هم انسان خوش‌فکر و ساعی است که آینده بازار کار را می‌شناسد و اهل مشورت است. یک نفر هم برای این مسئولیت او را به من سفارش نکرده است. امیدوارم با وجود ایشان افق جدیدی پیش روی مجموعه فنی و حرفه‌ای گشوده شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.