به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، هیات سازمان ملل در لیبی ضمن محکومیت حملات هوایی اخیر علیه شهر درنه در شرق لیبی تاکید کرد: در دو حمله‌ هوایی که علیه مناطق اطراف شهر درنه در شرق لیبی انجام شد دست‌کم ۱۲ زن و کودک کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند.

اتهام زنی متقابل مصر و لیبی

همزمان برخی منابع امنیتی در لیبی اظهار داشتند: جنگنده‌ای که شهر درنه را هدف قرار داد متعلق به مصر بود.

شورای موسوم به "مجاهدین درنه" نیز قاهره را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و یکی از مسئولان این شورا اظهار داشت: شورای درنه اطلاعاتی در این خصوص در اختیار دارد.

اما یک منبع نظامی مصری این مساله را تکذیب کرده و طی گفتگویی در تلویزیون مصر جنگنده‌های لیبیایی را مسئول این حمله دانست.

پیشتر مصر شهر درنه را به بهانه مقابله با تروریست‌هایی که در داخل خاک لیبی و مصر برخی از شهروندان مصری را کشته بودند، هدف قرار داده و چندین غیرنظامی را از پای درآورد.

در ادامه احمد المسماری، سخنگوی نیروهای موسوم به "عملیات کرامت" در لیبی نیز این اتهام که جنگنده‌های نیروهای خلیفه حفتر شهر درنه را بمباران کرده باشند تکذیب کرده و این عملیات را اقدامی تروریستی خواند.

عبدالرحمان السویحلی، رئیس شورای عالی دولت در لیبی نیز نیروهای حفتر را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

او با انتشار توئیتی تاکید کرد: ما باید از حساب و کتاب‌های سیاسی دست کشیده و فرماندهی کلی که بر منطقه شرق لیبی کنترل دارد و حامیانش در منطقه را محکوم کنیم.

همچنین حزب عدالت و سازندگی لیبی حفتر را به دست داشتن در این حمله متهم کرد.

آغاز تحقیقات و درخواست مداخله شورای امنیت

فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی ضمن محکومیت این حمله در بیانیه‌ای تاکید کرد: درمورد عامل این حمله که تعدادی از زنان و کودکان بی گناه در آن کشته شدند تحقیقاتی آغاز خواهد شد و با توجه به نتایج این تحقیق اقدامات لازم در پیش گرفته خواهد شد.

السراج در ادامه از شورای امنیت برای مداخله و ‌آغاز تحقیقات درخصوص این دو حمله هوایی که در سطح جنایت جنگی هستند دعوت کرد و لغو محاصره اعمال شده از سوی نیروهای وابسته به خلیفه حفتر در درنه را جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این شهر و انتقال زخمی‌ها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خواستار شد.

از سوی دیگر وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای به شدت این حمله را محکوم کرد و آن را جنایتی شنیع و وحشتناک خواند.

این وزارتخانه در ادامه بر حمایت کامل دوحه از خواسته‌های دولت وفاق ملی مبنی بر آغاز تحقیقاتی در این خصوص تاکید کرد و بار دیگر هرگونه حمله مستقیم و یا بی هدف علیه غیرنظامیان را برخلاف قوانین بین‌المللی حقوق بشر دانست.

دوحه در ادامه این بیانیه با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد و برای زخمی‌ها آرزوی بهبودی کرد.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی ضمن اعلام سه روز عزای عمومی در این کشور خواستار نیمه افراشته شدن پرچم‌های کشور در تمامی نهادها و موسسه‌های رسمی و انتشار سیاه و سفید تمامی روزنامه‌های رسمی کشور شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.