به گزارش ایرنا، در این تظاهرات که تحت شعار 'همه ما کاتالونیا هستیم' انجام گرفت، بالاترین مقامات سیاسی احزاب مردمی ، سوسیالیست و شهروندان کاتالونیا شرکت داشتند.
تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم های اسپانیا، کاتالونیا و اروپا و همچنین بادکنک های سفیدی که این سه پرچم بر روی آنها حک شده بودند، شعارهایی‌ از جمله «زنده باد اسپانیا» ، «زنده باد کاتالونیا» ، «نه عفو و نه بخشش» ، «کودتاچیان به زندان» ، «شبکه تلویزون ۳ کاتالونیا فریبکار» ، «پوجدمونت (رئیس معزول دولت محلی کاتالونیا ) به زندان» و «همه ما کاتالونیا هستیم» را سر دادند.
تظاهرکنندگان از سوی دیگر در رابطه با انتخابات فراخوان شده دولت مرکزی برای 21 دسامبر(30 آذر) پس از عزل پوجدمونت و دولتش به دلیل نافرمانی از قانون، شعارهای «حالا به صندوق های رای خواهیم رفت» و «رای خواهیم داد» را فریاد زدند.
در پایان این تظاهرات، سازمان &#۳۹;جامعه مدنی کاتالونیا&#۳۹; با قرائت بیانیه ای از مردم این ایالت درخواست کرد که از فرصت بزرگ انتخابات ایالتی‌ ۲۱ دسامبر برای بازگردانی‌ وضعیت عادی نهادی و بازیابی نهاد های ایالتی‌ تقویت شده و معتبر که ناشی‌ از یک کاتالونیای متحد باشند، استفاده کنند.
در این بیانیه از دولت ائتلاف محلی معزول کاتالونیا انتقاد شده که می‌ خواهد اقلیت اجتماعی خود در پارلمان را بر اکثریت کاتالان ها تحمیل کند، افزون بر اینکه اکثریت کاتالونیا استقلال طلب نیستند.
بیانیه از سوی دیگر اشاره دارد که استقلال طلبان باید ادعاهای خود را کاملا نافرجام بدانند، زیرا از حمایت مردمی برخوردار نیستند. آنها همچنین از استقلال طلبان خواستند که قبول کنند که وقت فرهنگ و توافق فرا رسیده و یک کاتالونیای چند بانده، رضایت بخش نیست.
در ادامه این بیانیه که از یک کاتالونیای موفق در یک اسپانیای ثروتمند در داخل یک اتحادیه اروپای به طور فزاینده قویتر دفاع می‌ کند، آماده است: اکنون وقت هماهنگ کردن کاتالونیای نهادی یا واقعی‌ است.
در ادامه بیانیه آمده است: ما کاتالان ها، اسپانیایی هستیم و از نهادهای دموکراتیکی دفاع می‌ کنیم، روند استقلال طلبی را مختومه می‌ دانیم، از آشتی و توافق دفاع می‌ کنیم و آماده اجماع و اصلاحات در چارچوب قوانین هستیم، می‌ خواهیم همچنان به اسپانیایی بودن ادامه دهیم .
بنا بر این گزارش ، کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی می باشد.
این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود. 
جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا می باشد. 
همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد ۱۵ میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.
بدین ترتیب بود که ایالت کاتالونیا در روز یکم اکتبر (9 مهر) یک همه پرسی‌ را برگزار کرد که از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق کرد ولی حکومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.
در همه پرسی مذکور ۹۰ درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.
در جریان این همه پرسی‌ غیر قانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت .
بروز این چالش، باعث شده که کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن موضع گیری کرده و مخالفت خود با این جدایی ابراز دارند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.