به گزارش مهر به نقل از «بی‌بی‌سی»، در حالیکه نشست سنای اسپانیا با هدف تصمیم‌گیری درباره کاتالونیا (و احتمالاً خلع اختیارات از رئیس این منطقه خودمختار) آغاز شده است، خبرهای مخابره شده توسط برخی رسانه ها از تشدید تنش ها میان مادرید و مسئولین این منطقه خبر می دهند.

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا در سخنان خود در حضور نمایندگان مجلس سنای این کشور گفت که رئیس منطقه کاتالونیا و معاون وی باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

وی در ادامه از نمایندگان سنای این کشور خواست تا ماده ۱۵۵ قانون‌ اساسی (خلع قدرت از دولت محلی کاتالونیا و برکناری «کارلس پوگدمونت» رئیس کاتالونیا) را به عنوان تنها راه اجرای قانون به اجرا دربیاورند.

نخست‌وزیر اسپانیا ادامه داد: اگر سنا  برگزاری انتخابات را تأیید کند؛ ما دولت فعلی کاتالونیا را منحل می کنیم.

این در حالیست که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمایندگان استقلال طلبان در کاتالونیا نیز در واکنش به این اظهارات و احتمال رأی سنا به اجرائی شدن ماده ۱۵۵ قانون اساسی؛ قطعنامه‌ای تنظیم کرده اند تا به این وسیله از دولت مرکزی مادرید اعلام جدایی کنند.

معاون رئیس منطقه کاتالونیا در این خصوص گفته است که آنچه مادرید در حال انجام است، هیچ گزینه ای را در مقابل ما جز اعلام استقلال باقی نگذاشته است.

وی گفته است که در صورت به اجرا درآمدن این ماده از قانون اساسی، جمهوری کاتالونیا را به صورت مستقل تشکیل داده و در قالب یک کشور دموکراتیک آن را اداره می کنیم.

انتظار می رود سنای این کشور ماده مذکور قانون اساسی این کشور را فعال و رئیس منطقه خودمختار کاتالونیا را خلع ید نماید.

لازم به ذکر است، در جریان همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در روز اول اکتبر سال جاری میلادی (۶ مهرماه) قریب به۹۰ درصد از مردم این منطقه به استقلال این آن رأی دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.