به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی و معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با هدف کمک به ارتقای جایگاه زبان فارسی، هر سال این جایزه را به نشریات مکتوب و الکترونیکی منتخب اهدا می‌کنند، اظهار داشت: تاکنون برنامه ای برای ارزیابی این کار و به عبارتی بررسی آماری نداشته ایم که متوجه شویم این جایزه تا چه اندازه به رفع ناهنجاری های زبانی کمک کرده است.

او با بیان اینکه نمی توان درباره کمیت و کیفیت اثرات این جایزه سخن گفت، ادامه داد: حداقل تاثیر اعطای این جایزه که اکنون پنجمین دوره آن برگزار می شود، این است که خبرنگاران، سردبیران، مدیران مسئول و نویسندگان مطبوعات متوجه می شوند علاوه بر رعایت همه اموری که لازمه کار رسانه است، پاسداری از زبان فارسی و رعایت قواعد درست نویسی نیز مهم و ضروری است.

حداد عادل اضافه کرد: به نظر می رسد، با استمرار این جایزه، بیان ضوابط و معیارها و برگزیدن نمونه های ممتاز به تدریج فرهنگ مبالات زبان فارسی در فضای مطبوعات نهادینه شود که این نکته ای مثبت است.

او با بیان اینکه برگزیدگان پنجمین جایزه فرهنگستان زبان و ادب فارسی به مطبوعات، دوازدهم آبان‌ ماه در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات معرفی خواهند شد، افزود: جایزه نخست و دوم در نظر گرفته شده برای ۳۰ روزنامه اول سراسری به ترتیب ۲۵ و ۱۵ سکه است، این جوایز برای ۱۰ روزنامۀ استانی اول و همه روزنامه های ورزشی نیز به ترتیب ۲۵ و ۱۰ سکه بهار آزادی خواهد بود و فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این جشنواره، برای ۵ خبرگزاری اول از خبرگزاری ‌­های عمومی به ترتیب ۴۰ و ۲۵ سکه بهار آزادی در نظر گرفته است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: به ۵ خبرگزاری اول از خبرگزاری‌­های تخصصی نیز به ترتیب ۲۵ و ۱۰ سکه بهار آزادی تعلق می گیرد، جایزه نخست و دوم برای ۳۰ پایگاه اول از پایگاه های خبری به ترتیب ۲۵ و ۱۰ سکه بهار آزادی و برای تمام مجلات با ضریب کیفی بالای ۷۰ درصد از نشریات فرهنگی ـ اجتماعی نیز همین تعداد سکه بهار آزادی در نظر گرفته شده است.

در این جشنواره ادبی به نشریات مروج علم برای عموم نیز ترتیب۲۰ و ۱۰ سکه بهار آزادی تعلق می گیرد.

یست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها روز گذشته(شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در مصلای امام خمینی(ره) تهران بطور رسمی آغاز به کار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.