این روزها بحث اکران فیلم‌های خارجی دوباره مطرح شده است. وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از این با بیان استدلال‌های موافقان و مخالفان اکران فیلم خارجی گفته بود که هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ و تصمیم نهایی را نگرفته است. به زعم وی اکران فیلم خارجی هم ممکن است باعث رونق سینمای داخلی شود و هم می‌تواند ، عرصه را برای اکران فیلم‌های داخلی تنگ ‌کند...

مهمترین سئوال در این مبحث این است که سینمای ایران و مخاطبان آیا آن روی خوش به فیلم‌های خارجی نشان می‌دهند؟ نزدیک ۴۰ سال است که سینمای روز جهان در کشورمان اکران ندارد. اما حدود یک دهه است که گاه و بیگاه موضوع اکران فیلم خارجی از سوی طیف‌های مختلف مطرح می‌شود و مخالفان در یک سو و موافقان در سمت دیگر به اظهار نظر می‌پردازند. غافل از اینکه هیچکدام سلیقه جامعه را در نظر نمی‌گیرند. چه بسا که اقشار مختلف جامعه مایل به دیدن سینمای روز جهان بر روی پرده نقره‌ای باشند.

مخالفان طرح اکران فیلم های خارجی؛ همواره مهمترین دلیل تضعیف سینمای ایران را ورود آثار خارجی و اکران آن دانستند.

به زعم عمده تهیه‌کنندگان سینمای ایران ؛ اکران فیلم خارجی در سینماهای پایتخت و همچنین در شهرهای بزرگ ، بالقوه باعث می‌شود تا تماشاگر قید دیدن فیلم‌های تولید داخل را بزند و دیگر رغبتی به دیدن آثار تولید داخل نشان ندهد.

اصل کلام مخالفان اکران فیلم های خارجی به همان ورشکستگی مزمن ختم می‌شود. با این مطلع تکراری که در سینمایی که به نان شبش محتاج است ؛ وارد کردن یک رقیب؛ در هر حد و اندازه‌ای که باشد ، باعث سقوط بیشتر است .

به زعم موافقان ؛ اکران فیلم‌های خارجی ، ترغیب مخاطب و تماشاگر به دیدن آثار استاندارد سینمایی به لحاظ ساخت و ساز است و باعث می‌شود ذائقه مخاطب تغییر کند و هم چنین در کدام صنفی ، رقابت می‌تواند سودمند نباشد؟! اکران فیلم خارجی می‌تواند باعث انگیزه بیشتر از سوی تهیه‌کنندگان شود و در نهایت آثار بهتری در سینمای ایران تولید شود...

ظرفیت محدود سینمای ایران در تولید و ساخت و ساز و جایگاه بی‌رمق و خاکستری‌اش در دنیا بر همه آشکار است. به این‌ها باید ظرفیت محدود اکران را نیز اضافه کرد. در سینمایی که تولیدش و اکران آنچه تولید شده ؛ خودش معضلی حل ناشدنی است، بهترین راه برای نجات و یا حداقل جدا شدن از خط فقر تولید و اکران در چیست؟ آیا مشکل تنها کمبود سینما و ترافیک شلوغ در پشت خط مانده‌هایی است که علیرغم ماه‌ها ساخته شدن ؛ فرصت دیدار با پرده نقره ای را نیافته‌اند؟ یا اینکه بحث رقابت فیلم‌های خارجی و تغییر ذائقه مخاطبان است که مخالفان همیشگی طرح اکران فیلم‌های را خارجی را هراسان می‌کند؟

باید باور کرد که اکران هرچند کم تعداد فیلم‌های خارجی باعث رقابت این دسته از آثار با تولیدات سینمایی وطنی میشود و همین مهم خود یکی از آیتم‌های تاثیرگذار بر سینمای ایران خواهد بود. چنانچه اکران هرچند محدود فیلم خارجی به تغییر ذائقه مخاطب نیز منجر خواهد شد. روندی که برای برخی از مسئولان به یک تابو تبدیل شده است. غافل از اینکه این تغییر ذائقه هیچ ربطی به تغییر تفکر او ندارد. دیگر نگرانی از تغییر ذائقه را باید چگونه تعبیر کرد؟ شاید اینگونه نگاه کردن ؛ به اصطلاح تغییر ذائقه می‌تواند راهکارهای مثبتی به همراه داشته باشد.

این تغییر به مخاطب یادآوری می‌کند ، وقتی به سالن سینما می‌رود از فیلمی که می‌بیند توقع احترام داشته باشد . یعنی اگر حتی داستان فیلم ، در مایه‌های متوسط بود خوش ساختی فیلم بتواند این نقیصه را جبران کند. این تغییر ذائقه کمک می‌کند تا مخاطب با دیدن مسخره بازی‌ها و لوده بازی‌ها و شنیدن الفاط چارواداری در فیلمهای کمدی ایرانی ؛ دیگر آسان نخندد و سازندگان همین دست آثار در طی ساخت و ساز‌های انبوه کمدی شان و یا ساخت و ساز‌های به اصطلاح دختر پسری‌شان ؛ حداقل برخی‌شان و حرمت مخاطب و تماشاگر را در نظر داشته باشند.

همین رقابت نصفه و نیمه بین تولیدات سینمایی خودمان با فیلم‌های خارجی و همین تغییر ذائقه و تنوع و همین احترام به تماشاگر و افزایش قدرت انتخاب او دست برقضا مهمترین عوامل پیشرفت سینمای ایران می‌توانند باشند.

سینمای دولتی ایران به هر تنفس و خون تازه معتبری نیاز دارد. اکران فیلم‌های خارجی می‌تواند یکی از این نفس‌ها باشد.

از سویی دیگر به زیرساخت‌هایمان نیز توجه داشته باشیم. پردیس‌های سینمایی نیز می‌توانند در این زمینه مشکل‌گشای خوبی باشند. این پردیس‌ها با برخورداری از چندین سالن سینما این توانایی را دارند که با اکران چند فیلم ایرانی یک فیلم خارجی نیز پخش کنند. این روش اطمینان بخش است. هم مخاطب به خواسته اش می رسد و حق انتخاب دارد و هم فیلم ایرانی وارد کارزار رقابت می شود. بگذاریم مخاطبان سینما حداقل هم که شده حق انتخاب داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.