به گزارش ایسنا، حامد کرزای رییس‌جمهور پیشین افغانستان پس از دیدار جداگانه با سید کمال خرازی در نشست تخصصی با موضوع بررسی "آخرین تحولات افغانستان و مناسبات با ایران" در جمع کارشناسان شورای راهبردی روابط خارجی حضور یافت.

سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی در این نشست با بیان این‌که کرزای از شخصیت‌های تاثیرگذار در افغانستان است، گفت: امیدواریم در این سفر مذاکرات خوبی با مسوولان وزارت خارجه و رییس‌جمهور داشته باشند. امیدواریم از صحبت‌هایشان استفاده لازم  شود. از مشکلات جدی افغانستان پدیده تروریسم است. علاوه بر طالبان داعش پدیده جدیدی است که می‌تواند خطرات جدی برای افغانستان و منطقه داشته باشد و اثرات این مخاطرات برای ایران به عنوان همسایه افغانستان هم وجود دارد.

حامد کرزای نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: ما مردم افغانستان وقتی از ایران یاد می‌کنیم می‌گوییم کشور هم زبان هم دین و هم فرهنگ. ما پیوندهای انسانی بسیار زیادی با هم داریم.

وی تاکید کرد: ایران از پیشتازان حمایت از افغانستان بوده است. ایران کوشش کرد که مذاکرات افغانستان و پاکستان انجام شود و اثرات حضور آمریکا در افغانستان دیده نشود. ایران پول زیادی به افغانستان داد و ما قدردان هستیم.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان با اشاره به نیاز امروز این کشور گفت: برگزاری انتخابات مجلس، انتخابات ریاست جمهوری و برگشتن افغانستان به حاکمیت ملی همچنین داشتن همکاری فکری و عملی کشورهای بزرگ و همسایگان منطقه و تلاش برای دستیابی به وفاق ملی در افغانستان و انجام مذاکره با آمریکا، ارائه خواست واقعی مردم افغانستان برای دستیابی به توافق از جمله خواسته‌های ما است.

کرزای گفت: جمع زیادی از مردم پس از حمله شوروی به ایران مهاجرت کردند و ما از شما برای پناه دادن به آنها به ویژه برای دادن اجازه تحصیل به آنها از شما قدردانی می‌کنیم. امیدواریم با همکاری شما افغانستان دارای صلح و امنیت شود و شاهد پیشرفت آن باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.