سیا به‌طور سنتی درباره مبارزه با نیروهای طالبان مقاومت می‌کرد و بر این اعتقاد بود که جنگیدن با طالبان اتلاف وقت و پول سازمان است و افسران آمریکایی به‌دلیل اینکه باید مسوولیت عملیات را راسا بر‌عهده داشته باشند، در معرض خطر قرار می‌گیرند. مقامات سابق آژانس مدعی بودند که ارتش با داشتن امکانات کافی و نیروهای انسانی ماهر برای این نوع مبارزات مناسب‌تر هستند.

بخش نظامی سیا که مسوولیت اقدامات نظامی را بر عهده دارد، متشکل از صدها نفر است که در سراسر دنیا مستقر هستند. در افغانستان مبارزه با دولت خودخوانده اسلامی نیز خواست سیا بوده است.  گسترش وظایف اخیر سیا نشان می‌دهد که مایک پمپئو، رئیس جدید سازمان سیا مبارزه با شورشیان سراسر جهان را در دستور کار این سازمان قرار داده است. سازمان درحال‌حاضر آمادگی دارد تا برنامه عملیات مخفیانه پهپادهای خود را در داخل افغانستان بسط دهد، درحالی‌که عمدتا این‌گونه حملات در مناطق روستانشین پاکستان، سوریه و یمن صورت می‌گیرد.

پمپئو در کنفرانس امنیتی که در دانشگاه تگزاس برگزار شده بود، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم در ماموریت‌های خود موفق شویم، اگر تهاجمی نباشیم. این نابخشودنی و بی‌رحمانه است. اصلا شما کلمه مناسب آن را انتخاب کنید. ما هر آن باید روی خرد کردن دشمنان‌مان متمرکز شویم.  

سیا هنوز درمورد گسترش وظایف خود در افغانستان هیچ اظهارنظری نکرده است، زیرا ممکن است موجب مخفی شدن بیشتر نیروهای طالبان از تیررس آنها شود. این ماموریت در واقع تایید ضمنی است تا طالبان را به میز مذاکره بکشاند. این تاکتیک کلیدی‌ترین شیوه ترامپ برای ایالات‌متحده است؛ آمریکا باید تهاجمی‌تر باشد تا شورشیان با خواسته‌های آمریکا کنار بیایند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که سیاست‌های خود را در افغانستان و سایر مناطق جنوب آسیا تغییر خواهد داد و محدودیت شکار تروریست‌ها را در این مناطق از بین خواهد برد.

ترامپ در این‌باره گفته بود: لازم است قاتلان متوجه شوند که جایی نمی‌توانند پنهان شوند، هیچ مکانی نیست که دور از دسترس نیروهای آمریکایی باشد. او در این سخنرانی تاکید کرده بود که مجازات این افراد سریع و قدرتمندانه خواهد بود.  در این ارتباط سیا نقش گسترده‌تری در حوزه عملیات نظامی به عهده خواهد گرفت اما این به آن معنا است که بیشتر این جنگ‌های نظامی پنهانی و در خفا صورت خواهد گرفت. برای مثال، در یکی از حملات مخفیانه شبانه، نیروهای ویژه آمریکایی توانستند با سازماندهی یک حمله، بمب‌ساز اصلی طالبان را دستگیر کنند.

در این شرایط و بنا به گفته مقامات نیروهای کماندوی افغان و شرکای غربی‌شان  روی بازپس گرفتن اراضی از طالبان و دولت اسلامی متمرکز هستند اما نیروهای نظامی سیا بر روی شکار موردی تهدیدات، برنامه‌ریزی خواهند کرد.

ماموریت‌های جدید توسط تیم‌های کوچک صورت خواهد گرفت که نام این گروه‌های کوچک واحدهای ضدتروریستی است. آنها توسط فرماندهان نظامی سیا هدایت می‌شوند و واحد نظامی سیا به چندین بخش مجزا و با ماموریت‌های منحصربه‌فرد تقسیم شده است. یکی از این واحدها، واحد ضدتروریستی است که قرار است ماموریت‌ شکار طالبان را در افغانستان به‌عهده بگیرد.

در این واحد قرار است که نیروهای اطلاعاتی نخبه به همراه نیروهای ویژه از ستاد فرماندهی عملیات مشترک حضور داشته باشند. برای سالیان سال، وظیفه واحد نیروی نظامی سیا آموزش نیروهای افغان بوده است. همچنین سیا از این افراد به‌عنوان نیروهای نفوذی در میان شبکه‌های تروریستی استفاده می‌کرد تا اطلاعات خود را در باب این گروه‌ها افزایش دهد. اما حالا با ریاست پمپئو، بخش اجرایی و عملیاتی سیا نیز همپای نیروهای اطلاعاتی در افغانستان قدرت پیدا کرده‌اند.