به گزارش فرهیختگان، از این جمله می‌توان به جلسه اخیر اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن ‌روحانی که خود از اعضای این مجموعه است اما مدت‌هاست در جلسات آن شرکت نمی‌کند، اشاره کرد.

 

هرچند اصل این دیدار در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز موافقان و مخالفانی داشت اما حاضران روایتی صمیمانه از این جلسه دارند و گویی از این رخداد سیاسی خشنود هستند. در این جلسه یکی از جدی‌ترین خواسته‌های نمایندگان جامعه روحانیت از رئیس‌جمهور، شرکت در جلسات این مجموعه بود اما آن‌طور که مصباحی‌مقدم خبر داد، این نمایندگان با پیشنهادی دیگر از سوی روحانی مواجه شدند: «برگزاری جلسات جامعه روحانیت در پاستور.»

 

در این نشست مشترک حجج ‌اسلام تقوی، شبستری، سعید مهدوی‌کنی، ابوترابی، طباطبایی و مصباحی‌مقدم حضور داشتند. حسن روحانی در این دیدار ضمن تشکر از حضور و ارتباط خوب اعضای این تشکل با مجموعه دولت گفت: «دولت و دستگاه‌های اجرایی به استمرار رابطه صمیمانه و همکاری علما و روحانیت دلسوز، اهتمام ویژه دارد.»

 

با توجه به اهمیت این دیدار بر آن شدیم تا درخصوص جزئیات آن با حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفتگو کنیم.

 

مصباحی‌مقدم درخصوص جزئیات دیدار اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی گفت: «در حاشیه دیدار مجمع تشخیص مصلحت نظام با مقام معظم رهبری با آقای روحانی ملاقاتی داشتم و به ایشان گفتم که دوستان مایل بودند تا شما را ببینند و به دفتر شما هم اطلاع دادند اما آقای روحانی گفتند کسی به من چیزی نگفته است ولی ترتیب می‌دهم و این ملاقات صورت گرفت.»

 

وی ادامه داد: «در یکی از جلسات جامعه روحانیت مبارز این دیدار بحث و مقرر شد که به‌طور عمده کمیته سیاسی با اضافه کردن بعضی از افراد همچون آیت‌ا... شبستری و حجت‌الاسلام طباطبایی با رئیس‌جمهور دیدار کنند.»

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به جزئیات این جلسه پرداخت و تصریح کرد: «حجت‌الاسلام تقوی در ابتدای این دیدار گفت که این دیدار اولا برای تبریک ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم است و مبنای جامعه روحانیت مبارز هم این است که هر فردی که رئیس‌جمهور می‌شود و رهبری حکم تنفیذ آن را می‌دهد، مورد حمایت قرار دهیم خصوصا که اخیرا جنابعالی مواضع خوبی هم در مورد سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا گرفته‌اید و در مقابل آمریکا خیلی قوی برخورد کردید.»

 

وی در ادامه با نقل صحبت‌های تقوی گفت: «این دیدار به معنای خیرخواهی است. ما همواره، بنای خیرخواهی برای روسای‌جمهور داشته‌ایم و نکاتی که به نظر ما می‌رسد عرض می‌کنیم. همواره این دغدغه را داشته‌ایم که رئیس‌جمهور با مواضع رهبری زاویه پیدا نکند و دقیقا مواضع رهبری را مورد تاکید قرار و بازتاب بدهد. خصوصا که ما می‌بینیم اخیرا شما روی این مساله تاکید بلیغ و به آن توجه بیشتری دارید و ان‌شاءا... بعد از این هم همین‌طور باشد.» مساله دینی و روحانیت سراسر کشور از دیگر نکات مطرح‌شده از سوی حجت‌الاسلام تقوی بود.

 

مصباحی‌مقدم ادامه داد: «حجت‌الاسلام تقوی در این جلسه معتقد بود که طی سال‌های اخیر یک نوع فاصله بین دولت و روحانیت ایجاد شده است به‌گونـــه‌ای کــــــه در اســـتان‌ها مسئولان دولتی این فاصله را ایجاد کرده و بین روحانیت و دولت شکاف افتاده است.»

 

وی تصریح کرد: «ایجاد یک بخش جدید در دفتر رئیس‌جمهور برای ارتباط با روحانیت از دیگر درخواســـت‌های حجــــت‌الاسلام تقوی بود. وی در همین رابطه خطاب به رئیس‌جمهور گفته است یک بخش را در دفتر رئیس‌جمهور ایجاد کنید که ارتباط با روحانیت باشد که رئیس‌جمهور این موضوع را قبول کرد تا ارتباط بیشتری با روحانیت داشته باشد.»

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه مسائل فرهنگی به‌طور عام و مسائل فضای مجازی به‌طور خاص از سوی آیت‌ا... شبستری مطرح شد، اظهار داشت: «رئیس‌جمهور سخنان آیت‌ا... شبستری را تایید کرد و گفت ما در فضای مجازی دنبال این هستیم که با مدیران فضای مجازی کار کنیم و از طریق آنها بتوانیم تاثیرگذار باشیم که تا امروز موفق بوده و تاثیراتی را داشته‌ایم. این مسیر را ادامه می‌دهیم و باید بیشتر از آن روی این کار کنیم.»

 

وی با بیان اینکه درمورد دانشگاه‌ها  سعید مهدوی‌کنی مطالبی را مطرح کرد، ‌افزود: «در این جلسه مطرح شد که دانشگاه‌ها از نظر کمی بسیار رشد کرده‌اند ولی از نظر کیفی و تربیتی یک سیاستگذاری درستی در دانشگاه‌ها نشده است و وزارت علوم سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند، سیاست‌هایی نیست که به اوضاع فرهنگی و تربیتی مسائل کیفی در دانشگاه‌ها بپردازد و این یک نگرانی جدی است.»

 

مصباحی‌مقدم در ادامه به مسائل اجتماعی مطرح‌شده از سوی ابوترابی‌فرد اشاره و تصریح کرد: «ابوترابی‌فرد به مشکلات جدی اجتماعی ازجمله اعتیاد، طلاق، بیکاری، فقر و خیلی دیگر از مسائل اجتماعی پرداخت که جنبه بحرانی پیدا کرده و باید به صورت جدی به آن پرداخت که باز مورد قبول و تصدیق رئیس‌جمهور بود و گفت که برای اینها ما برنامه داریم.»

 

وی با بیان اینکه در ادامه این دیدار به مسائل اقتصادی پرداخته است، افزود: «در این دیدار به رئیس‌جمهور تاکید کردم که باید کیک ثروت ملی را بزرگ‌ کرد. همچنین از سوی دیگر بانک‌ها در شرایط بسیار بدی قرار و حتما نیاز به اصلاح فوری دارند و باید به آن پرداخت و نقدینگی بانک‌ها به سمت تولید هدایت شود و ایشان هم قول دادند نسبت به اصلاح نظام بانکی قدم بردارند.»

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه روحانی به‌عنوان سخنران پایانی این دیدار به سابقه جامعه روحانیت پرداخت و یادی از شهدای جامعه روحانیت آیات عظام شهیدمطهری، مفتح، بهشتی، باهنر و شاه‌آبادی و در گذشتگان جامعه ازجمله آیت‌ا... مهدوی‌کنی، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی کرد، تصریح کرد: «آقای روحانی در این جلسه اشاره کرد که جامعه روحانیت مبارز بعد از پیروزی انقلاب در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌ا... خامنه‌ای و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی جلساتش را در نهاد ریاست‌جمهوری و دفتر رئیس‌جمهور تشکیل می‌داد. فحوای سخن او این بود که همچنان جلسه جامعه روحانیت می‌تواند در دفتر ریاست‌جمهوری برگزار شود چون رئیس‌جمهور محذوریت دارد و از نظر امنیتی نمی‌تواند در جاهای دیگر حضور پیدا کند.»

 

مصباحی‌مقدم ادامه داد: «آقای روحانی نسبت به حضور در جلسه جامعه روحانیت مبارز و برگزاری جلسات در دفتر او اقبال داشت.»

 

وی با بیان اینکه روحانی در ادامه به موضوع برجام و مشکلات پیش روی دولت اشاره کرد، ‌افزود: «رئیس‌جمهور در این جلسه اعلام کرد که دولت درخصوص برجام با مشکلاتی روبه‌رو بوده ولی همچنان دنبال این است تا اجازه ندهد برجام از سوی طرف‌های ایران نقض شود و آنجایی که نقض شده حتما درموردش تصمیم‌گیری خواهد شد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.