به گزارش ایسنا، مهدی نیکدار در نشست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست که امروز با حضور مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان تعدادی از دستگاه‌ها در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۵ بیشترین گواهی اسقاطی که تولید شده مربوط به سال ۹۵ بوده است. در این سال حدود ۳۵۰ هزار دستگاه معادل سواری اسقاط شد.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو میلیون خودرو اسقاط شده است، گفت: در سال ۹۵ بیشترین اسقاط خودرو را در مقایسه با سال‌های گذشته داشته‌ایم و برآورد شده که در سال ۹۶ یک میلیون و ۲۵۰ هزار خودروی فرسوده باید اسقاط شود. اگر عملکرد سال ۹۵ را محور قراردهیم ۱۰ سال طول می‌کشد که این تعداد خودروی فرسوده را اسقاط کنیم ضمن اینکه سال به سال بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده می‌شود.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به اینکه برای حل مشکل اسقاط خودرو پیشنهادی به دولت ارائه شد، تصریح کرد: در مصوبه گذشته دولت، واردات خودرو منوط به اسقاط خودروهای فرسوده بود که تعداد خودروهای اسقاط شده با توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی تعیین می‌شد. در مصوبه جدید ضمن تغییر تعداد این خودروها پیشنهاد اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی را نیز مطرح کردیم.

افزایش اسقاط خودرو در شهریور ۹۶ /افت اسقاط خودرو در پی مسدود شدن واردات  

نیکدار افزود: در شهریورماه به یکباره شاهد افزایش اسقاط خودرو در کشور بودیم که در مقایسه با شهریور ماه سال گذشته تعداد اسقاط خودروها چشمگیر است. در شهریور سال ۹۵، ۲۵ هزار گواهی اسقاط تولید کردیم ولی در شهریور سال ۹۶ تعداد گواهی‌های اسقاط به ۶۰ هزار خودرو رسید. متأسفانه در مهرماه اسقاط خودرو افت شدیدی داشت. اتفاق بد این بود که ثبت سفارش واردات خودرو مسدود شده و از سوی دیگر مصوبه اسقاط خودرو توسط خودروسازان داخلی لغو شد.

وی با اشاره به قانون بیمه فرسودگی اظهار کرد: این بیمه به تازگی تعریف شده و اگر آئین‌نامه آن تدوین شود بعد از فرسودگی خودرو مبلغی به مالک پرداخت خواهد شد و در این صورت وابستگی بین اسقاط و واردات قطع می‌شود.

رئیس ستاد حمل و نقل و سوخت کشور در پایان از عدم اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان داخلی انتقاد کرد و گفت: وارد کنندگان خودرو برای ۷۵ هزار دستگاه باید ۴۰۰ هزار اسقاط انجام دهند. این در حالیست که خودروسازان داخلی در ازای تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو هیچ اسقاطی انجام نمی‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.