به گزارش خبرگزاری فارس، «جرارد آرو»، سفیر فرانسه در آمریکا روز سه‌شنبه به انتقادات برخی از مخالفان توافق هسته‌ای «برجام» درباره زوال‌پذیر بودن برخی از محدودیت‌های این توافق برای ایران پاسخ داد. 

وی در توئیتر نوشت: «هنگام منقضی شدن توافق هسته‌ای، پیمان منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (NPT) از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد و [این کشور را] تحت نظارت آژانس نگاه خواهد داشت.»

بر اساس توافق هسته‌ای، محدودیت‌ها بر توان غنی‌سازی ایران از سال دهم به مرور کاهش می‌یابد. این مسئله که به بند «غروب آفتاب» معروف است، از سوی مخالفان توافق هسته‌ای از جمله رژیم صهیونیستی و دولت «دونالد ترامپ» در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

آرو در پاسخ به یک خبرنگار اسرائیلی که گفته بود معاهده منع گسترش برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح کافی نیست، در توییت دیگری نوشت: «اگر رفتار ایران با معاهده منع گسترش همخوان نباشد، ما به وضعیت پیش از توافق در سال ۲۰۱۵ بازگشته و ممکن است تحریم‌ها را مجددا اعمال کنیم.»

در ماه‌های اخیر برجام به یکی از مسائل مورد اختلاف میان اروپا و آمریکا بدل شده است. کشورهای اروپایی تأکید دارند که توافق هسته‌ای منافع آن‌ها را تأمین کرده و واشنگتن نباید آن را تضعیف کند. قرار است ترامپ روز پنج‌شنبه تصمیم خود در مورد توافق هسته‌ای را اعلام کند. گفته می‌شود وی با خودداری از تائید پایبندی ایران به برجام، پرونده توافق هسته‌ای را به کنگره می‌فرستد تا نمایندگان در مورد ادامه حضور یا خروج آمریکا از برجام تصمیم بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.