به گزارش ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه هایی است که در کنار حجم بسیار مسئولیت و فعالیت ها، به اقشار آسیب پذیر جامعه به عنوان حساس ترین مخاطبان دولت خدمت رسانی می کند، از این رو مدیر این وزارتخانه باید فردی با روحیه لطیف و تعامل جو باشد که ربیعی از این دست افراد است. 

در این 2 روز، ربیعی به همراه 2 تن از معاونین خود که مسئولیت سازمان بهزیستی و آموزش فنی و حرفه ای را برعهده دارند و همچنین همراه با هیاتی از مدیران استانی، به مکان هایی سر زد که افراد آن هرگز هیچ یک از مسئولین عالی رتبه را از نزدیک ندیده بودند و سادگی و بی آلایشی و سخنان گرم ربیعی باعث شد که آنان 'مدیری از جنس مردم' را از نزدیک احساس کنند. 

محور عمده صحبت های ربیعی در همه نشست های شوراهای اداری شهرستان هایی که در این سفر حضور یافت، همدلی و همزبانی مردم با دولتمردان بود و تاکید داشت که امروز کشور به این همدلی و تلاش برای حفظ عزت در جهان نیاز دارد. 

ربیعی تاکید خود بر همدلی و همزبانی دولت و ملت را در رفتارش بروز می داد و این موضوع در نوع برخورد وی با کودکان بی سرپرست، سالخوردگان، محرومان، زنان سرپرست خانوار و مردم عادی این شهرستان تبلور داشت. 

وی در ابتدای سفر خود پس از اینکه کلنگ نخستین مرکز آموزش فنی و حرفه ای را در تربت حیدریه به زمین زد، در اولین بازدید، به مرکز اورژانس اجتماعی زاوه رفت. 

مدیریت این مرکز را یک زن برعهده داشت و ربیعی با گفتن کلمه 'دخترم' و حرف هایی که فقط به خاطر شوخی و خنده و دلگرمی به زبان می آورد، تلویحا به آسیب های اجتماعی مثل خودکشی بین زنان اشاره و بر حیاتی بودن وجود این مراکز تاکید کرد. 

ربیعی پس از حضور در شورای اداری شهرستان زاوه و شنیدن مشکلات مسئولان این منطقه به یک مرکز توانبخشی و نگهداری از بیماران مزمن روانی در تربت حیدریه رفت و آنجا را افتتاح کرد، در این مرکز بیماران روانی گرد ربیعی جمع شدند، وی بسیار دوستانه برخورد کرد و در کنار آنان بر روی صندلی نشست و عکس یادگاری گرفت. 

علاقه ربیعی به کودکان بویژه کودکان بی سرپرست در این سفر، وصف ناپذیر بود، هر جا می رفت و کودکی می دید، او را در آغوش می گرفت یا با خود همراه می کرد، ربیعی در مراسم افتتاح موسسه خیریه حضرت زکیه (س) تربت حیدریه که مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست بود، کودکان را در بغل گرفت و به آنان کارت هدیه داد و به زبان کودکانه با آنان گفت و گو کرد. 

زمانی که کودکان موسسه، گرد ربیعی جمع شده بودند، یکی از آنان خطاب به او با لحن توصیه آمیزی گفت که 'خاله اعظم (مدیر موسسه) به ما خیلی کمک می کنه، به قول هایی که می دی، عمل کن' و ربیعی نیز با کلام کودکانه دستور او را بی چون و چرا پذیرفت. 

حضور ربیعی در شورای اداری هر شهرستان مفرح بود، او پس از اینکه به درد دل های همه مدیران عضو این شورا که حتی برخی خواسته های آنان در حوزه مسئولیتی وی نبود، گوش می کرد و قول مساعدت می داد، با بیان کلمات مهربانانه و شوخی های دلچسب و اظهار شرمندگی از اینکه تعطیلات مدیران را خراب کرده است، فضا را دوستانه و دلگرم کننده می کرد. 

زمانی که ربیعی به یک مرکز کارآفرینی برای زنان سرپرست خانوار در تربت حیدریه سر زد، ضمن تشویق فعالان این کارگاه خیاطی، از نزدیک با کار دوخت و دوز آنان آشنا شد و به درد دل هایشان گوش داد. 

هر جا که ربیعی حضور می یافت، انبوهی نامه به دستش می دادند و او بدون کوچکترین سخنی، همه را می پذیرفت. 

وقتی هر فردی از مردم عادی می خواست با او صحبت کند، می ایستاد و کاملا به سخنان او گوش می داد و از دیدگاه ما خبرنگاران، تنها وزیری به شمار می رفت که بدون اذیت محافظان، حاضر بود به سوالات خبرنگاران هر شهرستان با روی گشاده پاسخ دهد. 

ربیعی در طول سفر خود، به مراکز مختلف زیر پوشش بهزیستی اعم از سالخوردگان و کودکان بی سرپرست سر زد، او با بچه ها و سالخوردگان عکس های یادگاری گرفت. 

یکی از زنان سالخورده که در مرکز نگهداری از سالمندان روستای کبودان از توابع شهرستان بردسکن حضور داشت، وقتی وزیر از او احوال پرسی کرد، وی را 'پسرم' خطاب نمود و از او پرسید که 'تاکنون کجا بوده و چرا به او سر نزده است'، آن پیرزن به سختی اجازه داد که ربیعی از کنارش دور شود. 

از حاشیه های دلچسب دیگر سفر ربیعی به خراسان رضوی، حضور او در بقعه امامزاده سید حمزه کاشمر بود، وقتی وزیر به همراه هیاتی 30 نفره از مدیران وارد بقعه شدند، توجه مردمی که او را نمی شناختند ناخودآگاه به وی و این هیات که عکاسان و دوربین ها آنان را دوره کرده بودند، جلب شد و از یکدیگر می پرسیدند که این افراد چه کسانی هستند و برخی از آنان نیز بدون آنکه بدانند ربیعی چه کسی است، هیات را همراهی می کردند. 

زمانی که ربیعی به همراه هیات خود از کنار باغچه ای در بقعه می گذشت، خانواده ای بی اعتنا به وزیر و عکاسان و آن هیات، مشغول صحبت بودند. ربیعی با دیدن این صحنه، بلافاصله ایستاد و به سوی آن خانواده که در وسط باغچه نشسته بودند، رفت. 

وی فرزند آن خانواده را در آغوش گرفت و احوال پرسی کرد، وقتی آنان با روی گشاده وزیر مواجه شدند، اظهار شادمانی کردند و بدون اینکه بدانند ربیعی کیست، با او خوش و بش کردند. 

ربیعی در سفر خود، از همه احوال پرسی می کرد، هر کس که درخواست می کرد با او عکس سلفی بگیرد 'نه' نمی گفت و با روی گشاده و بسیار مهربانانه در همه عکس های سلفی درخواستی از خبرنگار گرفته تا آشپز مهمانسرا یا راننده حضور می یافت. 

زمانی که ربیعی به زیارت آرامگاه شهید مدرس کاشمر رفت، به یکباره همنشین سفره ناهار یکی از خانواده هایی شد که می خواستند روز تعطیل خود را در بیرون از خانه و فضای سبز آرامگاه بگذرانند و ربیعی بسیار صمیمانه با آنان برخورد کرد. 

وزیر وقتی در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره ملی شعر 'به توان آسمان' سبزوار صحبت می کرد، با بیان اینکه زندگی خیلی سختی داشته و از کارگری به وزیری رسیده است، آلام خود را با دیگران به اشتراک گذاشت و چهره ای از یک دولتمرد عزتمند که رزمنده در جبهه های جنگ بوده و متعلق به قشر مستضعف و کارگر است را به نمایش گذاشت تا به عنوان نماینده دولت، روش و منش دولت تدبیر و امید را تبیین کند. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عصر پنجشنبه هفته گذشته وارد استان خراسان رضوی شد و به شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، خلیل آباد، بردسکن، کاشمر و سبزوار سفر کرد. 

وی در این سفر به چند مرکز زیر پوشش سازمان بهزیستی و شرکت های تعاونی سر زد و چند طرح اجتماعی نیز با حضور وی افتتاح و عملیات اجرایی چند طرح نیز آغاز شد. 

ربیعی در شورای اداری شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، مه ولات، کاشمر و سبزوار حضور یافت و شب گذشته مشهد را به مقصد تهران ترک کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.