به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، شوان داوودی، نماینده فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان در پارلمان عراق گفت: جلال طالبانی، رئیس‌جمهور سابق عراق مبارز کرد و عراقی بود و حدود ۷۰ سال به خاطر دموکراسی در عراق و حق تعیین سرنوشت برای مردم کردستان به مبارزه پرداخت.

وی تأکید کرد: آنچه طی مراسم تشییع پیکر طالبانی اتفاق افتاد از شأن و منزلت این مرحوم یا شأن و منزلت عراق نمی‌کاهد اما از شأن و اعتبار اتحادیه میهنی کردستان در میان عراقی‌ها و اعراب و در داخل کاست. اتحادیه میهنی کردستان بسیار از اتفاقات رخ داده خشمگین است به ویژه اینکه پرچم عراق در خودرویی بود که پیکر این مرحوم را منتقل می‌کرد همچنین افتتاحیه مراسم تشییع با سرود ملی عراق صورت گرفت. ما به عنوان فراکسیون ملی در پارلمان عراق از دفتر سیاسی می‌خواهیم تحقیقاتی را درباره آنچه رخ داده انجام دهد.

این در حالی است که حیدر المولی، نماینده ائتلاف دولت قانون روز جمعه با تعدادی از نمایندگان دیگر از شرکت در مراسم تشییع جنازه جلال طالبانی سرباز زدند و دلیل آنها این بود که تابوت طالبانی با پرچم کردستان به جای پرچم عراق پوشانده شده بود. آن‌ها همچنین تأکید کردند که پروتکل مراسم تشییع رعایت نشده است.

جاسم محمد جعفر، نماینده ائتلاف دولت قانون نیز پوشاندن تابوت جلال طالبانی با پرچم کردستان را خیانت و ضربه دیگری به وحدت عراق دانست.

پیکر جلال طالبانی روز جمعه با پرچم کردستان در حضور مسؤولان عراقی و بین‌المللی به خاک سپرده شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.