یکی از مهم‌ترین اتفاقات چند روز اخیر واکنش قیمت به محدوده حمایتی میانگین متحرک ۵۰ روزه بود. میانگین‌های متحرک را می‌توان به‌عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی معرفی کرد. در صورتی که عکس العمل به این میانگین متحرک در حدی باشد که خط روند نزولی کوتاه‌مدت به سمت بالا شکسته شود می‌توان منتظر افزایش بیشتر قیمت‌ها بود چون هنوز روند صعودی بلند‌مدت به سمت پایین شکسته نشده است. حضور قیمت در بالای چهار میانگین متحرک ۵۰، ۷۵، ۹۰ و ۲۰۰روزه امیدها را نسبت به ادامه روند صعودی بالا نگه داشته و فعلا کاهش‌های اخیر به‌عنوان اصلاح قیمتی معرفی می‌شوند. البته میانگین‌های متحرک ۱۰ و ۳۰ روزه، می‌توانند به‌عنوان مقاومت، مانع افزایش قیمت‌ها شوند.

میانگین متحرک به‌عنوان یکی از متداول‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای تکنیکال، پایه و اساس بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال است. به بیان ساده می‌توان گفت این اندیکاتور میانگینی از داده‌های اصلی روزانه (معمولا قیمت آخرین معامله) است. میانگین‌های متحرک یک ابزار تعقیب‌کننده محسوب می‌شوند و نمی‌توان از آنها برای پیش‌بینی حرکات قیمت استفاده کرد، چون این اندیکاتور دنباله‌رو اطلاعات است. بنابراین همیشه این موضوع را در ذهن داشته باشید که نمی‌توان به وسیله میانگین‌های متحرک آینده بازار را پیش‌بینی کرد.

با توجه به حضور بعضی از شاخص‌های تکنیکال در نزدیکی منطقه اشباع فروش که بعد از چند روز متوالی کاهش قیمت در آن قرار می‌گیریم، احتمال حرکت افزایشی برای رسیدن دوباره به محدوده ۷۵ هزار و ۵۰۰ واحد وجود دارد. در این مسیر که می‌توان آن را پرده اول از سناریوی افزایشی نامید، سطوح ۶۵ هزار و ۷۰ هزار واحد به‌عنوان مقاومت نقش بازی خواهند کرد. از فاز دوم به بعد، افزایش قیمت‌ها در قالب روند صعودی توجیه می‌شود. در این مرحله شاخص با عبور از مناطق مقاومتی ۷۵ هزار و ۵۰۰ واحد و ۷۸ هزار و ۷۰۰ واحد به دنبال هدف ۸۳ هزار واحدی است. در حال حاضر احتمال تکمیل مرحله دوم افزایش قیمت‌ها کم است ولی در صورتی که این موضوع اتفاق بیفتد، هدف بعدی شاخص صنعت کاشی و سرامیک محدوده ۸۸ هزار واحد خواهد بود. مناطق مقاومتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا عرضه‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند صعودی یا افزایش قیمت‌ها باشند.

اگرچه هنوز روند صعودی بلند‌مدت به سمت پایین شکسته نشده ولی کاهش‌های اخیر و شکسته شدن محدوده خط روند صعودی میان‌مدت، احتمال افت قیمت‌ها را افزایش داده است بنابراین افت شاخص در قالب فاز اول و با هدف شکستن محدوده خط روند صعودی بلند‌مدت دور از ذهن نیست، محدوده ۶۰ هزار واحد می‌تواند مانع تکمیل این فاز از کاهش قیمت‌ها شود. در حال حاضر شکسته شدن خط روند صعودی بلند‌مدت به سمت پایین احتمال کمی دارد ولی اگر این اتفاق بیفتد، دیگر کاهش قیمت‌ها در حکم ریزش اتفاق خواهد افتاد و ممکن است در ابتدا تا محدوده ۵۵ هزار واحد و سپس در فاز سوم ریزش تا سطوح ۴۴ هزار واحد ادامه پیدا کند. دو محدوده ۵۲ هزار واحد و ۴۷ هزار و ۳۵۰ واحد به‌عنوان حمایت می‌توانند مانع ریزش شاخص صنعت کاشی و سرامیک شوند. مناطق حمایتی، سطوحی از قیمت هستند که در آن احتمالا تقاضا‌کنندگان سهام زیاد می‌شوند و ممکن است نقطه پایان روند نزولی یا کاهش قیمت‌ها باشند.