گروه جهان: کره‌شمالی می‌گوید یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرده است. این اقدام باعث بهت همسایگان و جامعه بین‌الملل شده و به تنش‌های منطقه‌ای خواهد انجامید. به گزارش الجزیره، این چهارمین‌بار است که پیونگ‌یانگ اقدام به آزمایش هسته‌ای کرده است. پیش از اینکه روز گذشته خبر این آزمایش هیدروژنی در رسانه‌های کره‌شمالی اعلام شود، آژانس زمین‌شناسی کره‌جنوبی اعلام کرد زلزله ۱/ ۵ ریشتری در پیونگ‌یانگ احتمالا به دلیل آزمایشی هسته‌ای در محلی مخفی و دورافتاده بوده است. دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی جلسه‌ای اضطراری برگزار و سپس اعلام کرد که تمام اقدامات لازم را در پاسخ به آزمایش پیونگ‌یانگ انجام خواهد داد.

دولت آمریکا اعلام کرد که آزمایش هسته‌ای را تایید نمی‌کند اما به «تحریکات کره‌شمالی» پاسخ مناسبی نشان خواهد داد و از متحدان خود در منطقه حمایت خواهد کرد. گوینده خبر شبکه تلویزیون دولتی کره‌شمالی اعلام کرد که دولت پیونگ‌یانگ یک دولت مسوول است و متعهد به عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای پیش از حمله است و متعهد است تا فناوری این نوع سلاح‌ها را در اختیار دیگران قرار ندهد. در این خبر تاکید شد با این آزمایش دولت کره‌شمالی هم به جمع قدرت‌های اتمی برتر دنیا پیوست.

به گزارش واشنگتن‌پست، خبر آزمایش بمب هیدروژنی دو روز مانده به سالروز تولد کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اعلام شده است. رهبر کره‌شمالی در ماه دسامبر گذشته اعلام کرد کشورش به منظور دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود بمب هیدروژنی تولید کرده است. این ادعا با شک و تردید ناظران مواجه شد و برخی ناظران اعلام کردند ممکن است رهبر کره‌شمالی به دلیل ایجاد مشروعیت داخلی برای خود «بلوف» زده باشد. با این حال، زلزله اخیر نشان می‌دهد که «بلوف» رهبر کره‌شمالی به «حقیقت» پیوسته است و همه را در عمل انجام شده قرار داده است. در همین راستا، نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد که آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی تهدیدی علیه امنیت این کشور است. فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا هم اعلام کرد که هرگونه آزمایش هسته‌ای «تحریک‌آمیز» خواهد بود و «من بدون هیچ ملاحظه‌ای آن را محکوم می‌کنم» چراکه «تخلفی آشکار» از قطعنامه‌های شورای امنیت است.


زلزله هسته‌ای

صبح روز ۱۶ دی‌ماه به وقت پکن، خبرگزاری رسمی چین (شین هوا) اعلام کرد که در منطقه‌ای از کره‌شمالی، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 9/ 4 ریشتر (الجزیره و سی‌ان‌ان: 1/ 5 ریشتر)، در عمق صفر کیلومتری سطح زمین رخ داده است. خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی(یون‌هاپ) گفت: منطقه جغرافیایی اعلام‌شده در مورد زمین‌لرزه، در نزدیکی یکی از تاسیسات آزمایشی هسته‌ای در کره‌شمالی است؛ تاسیسات پونگیه‌ری که گفته می‌شود آزمایش‌های هسته‌ای در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ نیز در آن انجام شده است. ساعتی پس از این وقایع، سخنگوی دولت ژاپن، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: از نظر توکیو این احتمال وجود دارد که زمین‌لرزه ناشی از آزمایش هسته‌ای بوده است. به گزارش الجزیره، دفتر دولتی زمین‌شناسی کره‌جنوبی اعلام کرد که «احتمال می‌دهیم زلزله‌ای دست‌ساز بشر انجام شده باشد. ما در حال تحلیل میزان و مرکز این زلزله هستیم.»

الجزیره می‌نویسد بسیاری از کارشناسان معتقدند پیونگ‌یانگ یک گام به ایجاد یک کلاهک هسته‌ای نزدیک شده است. این گزارش می‌افزاید آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ دفاعی است در برابر تمرین‌های نظامی کره‌جنوبی و آمریکا و واکنش به تحریم‌های سازمان ملل بر برنامه‌های موشکی این کشور. سی‌ان‌ان هم می‌نویسد: «یک بمب هیدروژنی بسیار قوی‌تر از بمب‌های پلوتونیومی است.» این گزارش می‌افزاید: «این بمب هیدروژنی کره‌شمالی را به سطح بالاتری از قدرت هسته‌ای می‌رساند.» این گزارش می‌افزاید کره‌شمالی تاکنون از خلع‌سلاح گریخته و مذاکرات 6 جانبه هم راه به جایی نبرده است. اکنون «لحظه» قدرت‌نمایی برای این کشور است و ورود پیونگ‌یانگ به کلوب دارندگان بمب هیدروژنی باعث می‌شود این کشور در مذاکره با همسایگان دست برتر را داشته باشد.