آمریکا تهدید امنیتی برای روسیه
رویترز: در استراتژی امنیت ملی روسیه برای اولین بار نام ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان یکی از تهدیدات امنیت ملی روسیه ذکر شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد روابط با غرب تا چه حد در سال‌های اخیر تیره شده است.

به گزارش رویترز، این سند با عنوان «استراتژی امنیت ملی فدراسیون روسیه» در سال‌ نوی میلادی به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسید. این سند جایگزین نسخه امنیتی سال ۲۰۰۹ شد که به امضای دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر وقت روسیه رسیده بود و در آن نام آمریکا و ناتو ذکر نشده بود. در این سند جدید آمده است: روسیه به شدت در پی افزایش نقش خود در حل مشکلات جهانی و درگیری‌های بین‌المللی است. این نقش موجب واکنش‌هایی از سوی غرب شده است. این سند می‌گوید: «تقویت روسیه در واکنش به تهدیدات جدید علیه امنیت ملی روسیه است که ماهیتی پیچیده و مرتبط دارد.» اتخاذ سیاستی مستقل هم در عرصه داخلی و هم خارجی با واکنش‌های منفی ایالات‌متحده آمریکا و متحدان آن روبه‌رو شد که به شدت برای حفظ سلطه خود بر امور جهانی تلاش می‌کنند. رابطه میان غرب و روسیه پس از الحاق کریمه به فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۴ و پس از تظاهرات در اوکراین که باعث شد رئیس‌جمهوری طرفدار مسکو بگریزد، رو به تنش گذاشت. از آن زمان، غرب، روسیه را به کمک به شورشیان شرق اوکراین متهم می‌کند؛ اتهامی که از سوی مسکو برای کمک به شورشیان به‌شدت رد شده است.

در ادامه این سند آمده است: همین امر موجب شد تا فشارهای سیاسی، اقتصادی، نظامی و اطلاعاتی بر روسیه وارد شود. ایالات‌متحده آمریکا و اتحادیه اروپا از کودتای ضد قانون اساسی در اوکراین حمایت کردند که موجب وقوع اختلاف شدید در جامعه اوکراین و درگیری نظامی شد. در سند مذکور همچنین توسعه ناتو به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی روسیه ذکر شده و گفته است که ایالات‌متحده آمریکا شبکه لابراتوارهای نظامی - بیولوژیکی در کشورهای مجاور روسیه را توسعه داده است. روسیه از همین مساله برای تدوین استراتژی مرتبط با امنیت ملی خودش استفاده کرده است. به گزارش رویترز، آنچه در این سند سخنی از آن به میان نیامده سوریه است. مسکو در ۳۰ سپتامبر حملات هوایی خود علیه شورشیان ضد اسد را آغاز کرد. تحولات سوریه هم باعث بحران در روابط از قبل تیره روسیه با غرب شد.