گروه جهان: سخنگوی ارتش آمریکا در عراق اعلام کرد در حملات هوایی یک ماه گذشته به مواضع گروه داعش، ۱۰ تن از رهبران آن کشته شدند که برخی از آنها با مهاجمان حملات پاریس مرتبط بودند.

پنتاگون نیز می‌گوید در حملات هوایی نیروهای تحت رهبری آمریکا یکی از سرکردگان داعش که ارتباط مستقیمی با عبدالحمید اباعود، مجری حملات خونین ۱۳ نوامبر به پاریس داشت و «فعالانه در حال برنامه‌ریزی» برای حمله‌ای جدید بود، کشته شد. سرهنگ استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، نام این سرکرده داعش را «شرف الموذن»، شهروند فرانسه معرفی می‌کند که با اباعود پیوند مستقیم و نزدیکی برای سازماندهی به حملات پاریس داشت. الموذن در ۲۴ دسامبر کشته شد. به گزارش گاردین، به نظر می‌رسد این اولین هدف‌گیری موفقیت‌آمیز علیه فردی است که به‌طور مستقیم با خونین‌ترین حمله به غیرنظامیان از زمان پایان جنگ جهانی دوم ارتباط داشت. کلنل وارن می‌گوید: «الموذن فعالانه در حال برنامه‌ریزی علیه غرب بود. ما رهبران داعش را که طراحی‌کننده حمله علیه آمریکا و متحدانش هستند، شکار می‌کنیم. تا زمانی که طراحان حملات خارجی داعش در حال فعالیت هستند، ارتش آمریکا آنها را شکار کرده و خواهد کشت.»

این مقام پنتاگون همچنین اعلام کرد که طی ماه گذشته ۱۰ رهبر رده میانی داعش در حملات هوایی به سوریه و عراق کشته شدند. در زمره این کشته‌شدگان می‌توان از یک تحصیلکرده بریتانیایی نام برد که رهبری برنامه هکری داعش را در دست داشت. «سیف الحق سوجان»، هکر برجسته داعش، در ۱۰ دسامبر در حملاتی نزدیک رقه کشته شد. کلنل وارن که علاوه بر مقام سخنگویی پنتاگون، فرمانده «عملیات حل و فصل نهایی» آمریکا علیه داعش هم هست، اعلام کرد که: «سوجان طراح عملیات‌های خارجی داعش بود و در بریتانیا مهندسی سیستم‌های کامپیوتری خوانده بود. او مدافع تلاش‌های هکری داعش، فناوری ضد نظارتی آنها و توسعه تسلیحاتی‌شان بود. اکنون که او کشته شده، داعش یک عامل کلیدی میان شبکه‌هایش را از دست داد.»

به گزارش گاردین، در میان کشته‌شدگان می‌توان به یک «جلاد داعش» و یک «متخصص امور جعل» هم اشاره کرد که نامی از آنها برده نشده است. کلنل وارن می‌گوید: «ما می‌خواهیم سر مار را بزنیم. ما هنوز به سر مار نرسیده ایم و بنابراین دندان‌های نیش زهردار این مار هنوز در دهانش است. مبارزه‌ای طولانی در جریان است.» چنین بر می‌آید که داعش در جبهه‌های مختلف در حال شکست، عقب‌نشینی و از دست دادن سرزمین‌های تسخیر شده است. براساس گزارش نیویورک‌تایمز، این گروه پس از عقب رانده شدن از الرمادی، مناطق تسخیر شده‌اش در عراق به ۴۰ درصد کاهش یافت. با این حال، این مجموعه ضرباتی که به داعش وارد می‌شود (خواه از دست دادن سرزمین و خواه کشته شدن نیروهای زبده فکری و عملیاتی اش) این باور را به وجود آورده که می‌توان نیروهای داعش را متلاشی و ابهت شکست‌ناپذیری این گروه را شکست. آنتونی کوردزمن، تحلیلگر اطلاعاتی و امنیتی می‌گوید: «بی‌تردید حمله هوایی موثر است.» او با اشاره به سخنان سرهنگ وارن مبنی بر قطع سر مار می‌افزاید: «این مفهومی جالب است اما به لحاظ تاریخی بدون به‌کارگیری نیروی زمینی کارگر نیست.» گاردین می‌افزاید: کشته شدن سرکردگان داعش گویی خون تازه‌ای به کالبد مبارزان جهادی در سراسر جهان تزریق می‌کند. در همین راستا، دولت ترکیه یک بریتانیایی و دو پاکستانی را به ظن عضویت در داعش بازداشت کرده است. الموذن، ۲۷ ساله که با نام مستعار «سلیمان» شناخته می‌شد، دوست یک مهاجم مسلح به نام «سامی عمیمور» بود. سامی یکی از سه بمبگذار انتحاری بود که ۹۰ نفر را در سالن کنسرت باتاکلان در پاریس در ۱۳ نوامبر کشت. در سال ۲۰۱۲، الموذن و عمیمور هر دو به «توطئه برای ارتکاب تروریسم» متهم شدند. «لو پاریزین» هم گزارش داد که الموذن چهره‌ای کاریزماتیک بود که از آغاز مارس ۲۰۱۲ آموزش‌های نظامی زیرزمینی را در پاریس آموخت. فیگارو هم گزارش داد که الموذن هنگامی که سوار بر خودرو و در حال سفر بود کشته شد. او در میان تروریست‌ها با نام «ابو سلیمان الفراسانی» شهره بود. به گفته سرهنگ وارن، یکی دیگر از سرکرده‌های داعش که در حمله هوایی کشته‌ شد، عبدالقادر حکیم بود که به گفته وارن تسهیل‌کننده عملیات‌های خارجی داعش بود و پیوندهایی با شبکه حملات پاریس داشت. او در ۲۶ دسامبر در موصل کشته شد.