گروه جهان: نتیجه انتخابات اسپانیا، به هفته‌ها رقابت و بحث بر سر نحوه تشکیل حکومت پایان داد. به گزارش الجزیره، در این انتخابات عمومی نه حزب محافظه‌کار و نه احزاب چپی نتوانستند اکثریت را به دست آورند. شمارش آرا نشان می‌دهد که حزب راست میانه مردمی ماریانو راخوی، نخست‌وزیر، بدترین شکست را متحمل شد. الجزیره می‌نویسد: دلیل شکست حزب حاکم همانا خشم مردم از فساد در سطوح بالای حکومت و بیکاری گسترده‌ای است که باعث رویگردانی مردم از حزب حاکم شده است. بر همین اساس، حزب راست میانه مردمی 7/ 28 درصد آرا، حزب سوسیالیست ۲۲ درصد و حزب ضدریاضتی پودموس هم 6/ 20 درصد آرا را به دست آورده‌اند. حزب لیبرال سیودادانوس هم با کسب 8/ 13 درصد آرا در جایگاه چهارم است.

الجزیره می‌نویسد: پیروزی غیرمنتظره حزب پودموس (که ضدریاضت است) جدیدترین نمونه از این است که نیروهای در حال رشد پوپولیستی در اروپا به قیمت ضعف راست میانه و چپ میانه در حال کسب اعتبار و جایگاه هستند. برای بیش از سه دهه، قدرت میان دو حزب مردمی و سوسیالیست دست به دست شده است. یک سخنگوی حزب پودموس گفت که نتایج نشان‌دهنده پایان دوره حاکمیت دو حزبی در اسپانیا است. در همین راستا الجزیره می‌نویسد این نتایج باعث پایان دادن به سیستم دو حزبی شده که از دهه 70 بر کشور حاکم بود. این نتایج ۱۲۲ کرسی پارلمانی در اختیار حزب نخست‌وزیر ماریانو راخوی می‌گذارد که خیلی کمتر از ۱۷۶ کرسی لازم برای اکثریت است. این حزب در دوره قبلی پارلمان ۱۸۶ کرسی داشته است.


پیش‌بینی می‌شود که سوسیالیست‌ها ۹۱ کرسی، پودموس ۶۹ کرسی و سیودادانوس ۴۰ کرسی را از آن خود کنند. میزان مشارکت در این انتخابات ۷۲ درصد گزارش شد که کمی بالاتر از انتخابات ۲۰۱۱ است. تحلیلگران می‌گویند: تشکیل دولت برای حزب «مردمی» می‌تواند خیلی دشوار باشد چون حتی در صورت ائتلاف با سیودادانوس، طبیعی ترین شریک آن، نمی‌تواند به اکثریت برسد. در مقابل سوسیالیست‌ها می‌توانند با پودموس و سیودادانوس هم پیمان شوند.اتخاذ تدابیر شدید ریاضتی و اصلاح بخش اشتغال توسط دولت آقای راخوی باعث افت رضایت از حزب محافظه‌کار شد؛ اما تصور می‌شود آن اقدامات باعث بازگرداندن اقتصاد اسپانیا به دوره رشد شده باشد.


با این حال نرخ بیکاری ۲۱ درصد - که در اتحادیه اروپا فقط از یونان بهتر است - همچنان یکی از مشکلات بزرگ اقتصاد اسپانیا است. راخوی در میان حامیانش از بالکن دفتر اصلی حزب در مادرید گفت: «ما عصری را آغاز کرده ایم که چندان آسان نیست. مهم است که به توافق برسیم و در این راه تلاش خواهم کرد.» با این حال، با توجه به شرایط اسپانیا، این باور وجود دارد که نتایج «به معنای دورانی از ابهام سیاسی است و تکانه‌ای سخت است به آنچه سیستم دو حزبی نامیده می‌شد.»