امتناع کلمبیا از چپ‌گرایی - ۲۸ آذر ۹۴
به هر حال در سال 1964متعاقب فشار به کمونیست‌ها تنها سازمان موجودتحت عنوان بلوک جنوب سازماندهی مجدد شد و خود را فارک یا ارتش انقلابی کلمبیا نامید. تغییرات عمیق در کلیسای کاتولیک پس از کنفرانس اسقف‌ها در مدلین 1968 و تاکید بر اصلاحات اجتماعی، عدالت و اتخاذ موضع شدیدتر علیه نقض حقوق بشر به نوعی موجب تقویت شورشیان شد.

ژاکوب آرناس و مانوئل مارولاندا به‌عنوان دو بنیانگذار رهبر اصلی جنبش شناخته شدند و گروه به شکل رسمی از 1966 با حضوربرخی ازرهبران شورشی کمونیست ولیبرال به وجود آمد. شورشیان فارک در1982 ودرکنفرانس مهم هفتم ایدئولوژی رسمی خود را به‌عنوان برنامه استراتژیک معاصرحاوی برخی اهداف و گام‌ها برای تشکیل ارتش خلق (EP) اعلام کرده و طبق آن برنامه، هدف توانمندسازی ظرفیت‌ها برای کسب قدرت در دهه 1990 به شیوه‌های ترکیبی از تلاش‌های قانونی و غیرقانونی بود. کنفرانس هفتم خط مشی برنامه‌ها و ساخت دولت سوسیالیستی آینده را تعیین می‌کرد. ژاکوب آرناس در فارک به‌عنوان مغز متفکر روشنفکر و تئوریسین تلقی می شد و مارولاندا نیز به‌عنوان فرمانده برجسته و زیرک فارک تلقی می‌شد. پس از کنفرانس هفتم شورشیان در 1982، آراناس کار را با هدف تبدیل فارک از سازمانی شورشی به ارتش خلقی آغاز کرد که طبق آن فارک مجهز به یونیفرم واحد با سلسله مراتب نظامی و مجهز به سلاح‌های جدید و فناوری‌های نو می‌شد. هدف فارک از این اقدام شناسایی به‌عنوان گروه یا دولت محارب منطبق با معیارهای کنوانسیون ژنو 12 آگوست 1949 و پروتکل‌های الحاقی بود. در واقع حرکتی به سمت رسمیت یافتن و شناسایی در جهان بود. آرناس در 1990 طبق اعلام مقامات فارک به دلیل حمله قبلی یا اظهارات برخی منابع توسط برخی از شورشیان رده پایین کشته شد.


تحولات جدید در فارک از 1980 تا 2012

جنبش شورشی با رقابت سیاسی برای بسیج ناراضیان در ورود به جامعه حکم جایگزینی است که طبق آن شورشیان تلاش دارند زیرساخت‌های جامعه را به‌طور اساسی تغییر دهند. فارک پس از سال ۱۹۸۲ و کنفرانس هفتم دچار تحولات اساسی در سازمان‌دهی نیروها شد و دکترین عملیاتی خود رانیز تغییر داد. طبق دکترین داخلی هر عضو ارتش فارک در ابتدای ورود به این تشکیلات متعهد می شود تا برای تحکیم و تثبیت عدالت اجتماعی در کلمبیا بجنگد. هدف از طریق خط‌مشی مارکسیسم - لنینیسم و با استفاده از ایده‌های انقلاب کوبا و چه‌گوارا محقق خواهد شد. سمبل پرچم فارک کتاب و دو اسلحه در وسط نقشه کلمبیا است که پیام آموزش وجنگ برای کلمبیا را به‌عنوان مهم‌ترین آموزش ایدئولوژیک منعکس می‌کند. سه رنگ زرد، آبی و قرمز اشاره به پرچم‌های اکوادور، ونزوئلا و کلمبیا در شمال آمریکای جنوبی دارد که نشانگر هویت گذشته کلمبیای بزرگ بولیوار است. تئوری جنگی کمونیست‌های کلمبیا از ۱۹۴۹ تا ۱۹۶۴ ضربه و فرار (Hit and Run)علیه دشمن و نیروهای امنیتی کلمیبا بود.

هادی اعلمی فریمان
پژوهشگرآمریکای جنوبی