گروه جهان: اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات‌متحده مدعی است که در دیدار خود از عراق، مقامات این کشور پیشنهاد وی را برای استفاده از هلی‌کوپترهای آپاچی نپذیرفتند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اشتون کارتر روز چهارشنبه به عراق رفت تا با مقامات این کشور دیدار کند. این دیدار به منظور هماهنگ کردن دیدگاه‌های دو کشور در مورد بازپس‌گیری شهر موصل که در دست داعش است، صورت گرفت.

اشتون کارتر پس از دیدار با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق مدعی شد که وی نه خواستار استفاده از هلی‌‌کوپترهای آپاچی در جنگ با داعش شد و نه با افزایش مستشاران نظامی ایالات‌متحده در این کشور موافقت کرد. اما وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد به محض اینکه عراق درخواست مشابهی را ارائه دهد، واشنگتن بلافاصله با آن موافقت خواهد کرد. اشتون کارتر پس از دیدار با حیدرالعبادی و چند تن از مقامات عراقی گفت: «چون شرایط نظامی تغییر کرده است، ایالات‌متحده نیز آماده است تا مشارکت خود را در جنگ افزایش دهد.» در چند روز اخیر در ایالات‌متحده بحث بر سر این بوده تا برای جنگ با داعش در عراق تسهیلات بیشتری فراهم شود، اما با بی‌میلی مقامات عراقی برای حضور بیشتر نظامی آمریکا در این کشور، شرایط پیچیده‌تر خواهد شد. ژنرال‌ شان مک‌فارلند، فرمانده ارشد آمریکا برای مبارزه با داعش مدعی است: «ما در یک محیط بسیار پیچیده قرار داریم و باید بگویم واقعیت‌های سیاسی نیز هر روز آن را پیچیده‌تر می‌کند.» البته در این میان گفته می‌شود مک‌فارلند مانند عبادی معتقد است که برای جنگ با داعش نیازی به حضور هلی‌کوپترهای آپاچی نیست و این دو معتقدند زمانی نیاز به این هلی‌کوپترها می‌شود که جنگ به مرحله استراتژیک خود برسد.


کارتر در پایان دیدار خود از عراق به این نکته هم تاکید می‌کند استقلال عراق در تصمیم‌گیری‌ها بسیار مهم است. کارتر در این‌باره به خبرنگاران گفت: «همه‌چیز در اینجا باید به تصویب دولت مستقل عراقی برسد.» او به حیدرالعبادی نیز تاکید کرد: «من خواستم به شما تاکید کنم، استقلال و حفظ تمامیت ارضی عراق اصلی است که واشنگتن به شدت از آن حمایت می‌کند.» عبادی نیز در پایان این جلسه گفت که نیروهای عراقی در حال پیشرفت هستند. او تاکید کرد: «فکر می‌کنم در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم کمر داعش را بشکنیم.» او این بخش از سخنان خود را به زبان عربی ادا کرد و داعش را مورد خطاب قرار داد. یکی از اهداف دیدار کارتر از عراق مشورت با ژنرال مک‌فارلند بوده است تا درخصوص اعزام کماندوهای آمریکایی به عراق هماهنگی‌های بیشتری صورت بگیرد. این نیروها قرار است عملیات هوایی گروه ائتلاف را از روی زمین هدایت کنند. این نیروها به منظور شناسایی مقرهای داعش قرار است در کنار نیروهای کرد و عراقی حضور یابند. در این راستا گفته می‌شود نیروهای عراقی در اوایل هفته گذشته با همکاری جنگنده‌های آمریکایی، شهر رمادی را به محاصره در آورند و هر آن انتظار می‌رود با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره وارد شهر شوند.


گاف کارتر

در حالی که اشتون کارتر، روز چهارشنبه در حال پرواز به بغداد بوده، رسانه‌های آمریکایی خبری فاش ساختند که ممکن است وی بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد. خبرها حکایت از این دارد که اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا از یک ایمیل شخصی برای برخی از کارهای پنتاگون استفاده ‌کرده است. پیش‌تر هیلاری کلینتون به دلیل استفاده از یک ایمیل شخصی در دورانی که وزیر امور خارجه این کشور بوده، تحت فشار قرار گرفته است. در این زمینه روزنامه نیویورک‌تایمز فاش ساخت اشتون کارتر بخشی از کارهای اداری خود را با ایمیل شخصی انجام داده است. گفته می‌شود او در روزهایی که تازه وارد پنتاگون شده بود از این ایمیل به منظور کارهای اداری و سازمانی استفاده می‌کرد. برخی شواهد حکایت از این دارد که اشتون کارتر تا زمانی که موضوع گاف هیلاری کلینتون مشخص نشده بود، از این ایمیل شخصی استفاده می‌کرد. کارتر خود تایید کرده که وی درخصوص استفاده از ایمیل شخصی اشتباه ‌کرده و حالا دیگر از آن ایمیل استفاده نمی‌کند. هم هیلاری کلینتون و هم اشتون کارتر مدعی‌اند که از ایمیل‌های شخصی‌شان برای مسائل مهم وزارتخانه‌ای استفاده نمی‌کرده‌اند. جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح در سنا در مورد گاف اشتون کارتر می‌گوید: باور آن سخت است. با این اوصاف او می‌گو ید از اشتون کارتر خواسته تا کپی ایمیل‌های خود را به این کمیته بفرستد تا این کمیته مطمئن شود، وی اطلاعات حساسی را از این طریق به جایی ارسال نکرده است.