پوتین: پول فروش مواد مخدر به جیب تروریست‌ها می‌رود
اسپوتنیک/ رویترز: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی فرهنگی در سن‌پترزبورگ اظهار داشت: ما می‌دانیم که پول‌های حاصل از فروش مواد مخدر و سایر تجارت‌های جنایتکارانه برای حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت آنها به مصرف می‌رسد.


وی گفت: مسدود کردن این کانال‌ها، کاری دشوار است که به تعامل و تشریک مساعی نیاز دارد و ما امیدواریم جامعه بین‌الملل تشریک مساعی لازم را در این زمینه نشان دهد. این اظهارات در حالی است که دیروز سه‌شنبه جان کری به مسکو سفر کرد تا در مورد سوریه مذاکراتی با پوتین انجام دهد. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس‌جمهوری روسیه درباره نقش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در هرگونه گذار سیاسی در این کشور و حضور مخالفان سوری در مذاکرات صلح به گفت‌وگو پرداخت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با تشکر از برگزاری این نشست موافقت کامل خود با جدول مذاکرات را اعلام و نشست مذکور را مهم ارزیابی کرد و گفت: قبلا هم تاکید کردم که ما خواهان دستیابی به راهی برای پیشبرد تلاش‌ها درخصوص پرونده سوریه هستیم.


میان ما و روسیه برخی اختلافات وجود دارد اما فعالانه برای حل این اختلافات تلاش خواهیم کرد. کری افزود: روسیه و آمریکا درخصوص اینکه داعش تهدیدی برای همه جهان و چالشی برای تاریخ، فرهنگ و عزت انسانی است، توافق‌نظر دارند و چاره‌ای جز تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه این گروه وجود ندارد و ما برای ریشه‌کن کردن این تشکیلات تروریستی همکاری و تلاش جدی خواهیم کرد. یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا پیش از ورود کری به مسکو گفت، وزیر امور خارجه آمریکا نگرانی‌ها درباره تداوم کمپین بمباران مواضع نیروهای مخالف اسد به‌جای حمله به مواضع داعش را در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بیان خواهد کرد؛ رویکردی که احتمالا باعث عصبانیت مسکو خواهد شد.


پیش از این مذاکرات، وزارت امورخارجه روسیه مراتب شکایت خود را از واشنگتن درباره اینکه آمریکا آماده همکاری کامل برای مقابله با داعش نیست، ابراز و اعلام کرد: دولت آمریکا باید سیاست جداسازی تروریست‌ها به خوب و بد را مجددا بررسی کند. یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما هنوز نمی‌خواهیم درباره اسد به مذاکره بپردازیم، بلکه قرار است درباره جزئیات دولت انتقالی در سوریه به گفت‌وگو بنشینیم و اختلافات را با مسکو در این‌باره کمتر کنیم.