گروه جهان: گفت‌وگوهای پشت پرده و منازعات آشکار بین ترکیه و عراق راه به جایی نبرد و هم‌اینک بغداد قصد دارد تا درخصوص ورود غیرقانونی نیروهای نظامی ترکیه دست به دامان سازمان ملل شود. به گزارش رویترز، بغداد روز جمعه از شورای امنیت سازمان ملل خواست که به ترکیه هشدار بدهد هر چه زودتر خاک این کشور را ترک کند، زیرا حضور نظامیان ترکیه در موصل، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت این کشور به حساب می‌آید.


در این راستا محمد علی الحکیم، سفیر عراق در سازمان ملل در نامه‌ای که به همتای آمریکایی خود یعنی سامانتا پاور نوشته، اشاره کرده است که عراق از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد به ترکیه هشدار بدهد تا هر چه زودتر نیروهای خود را از این کشور خارج کند. این در حالی است که یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفته است هیچ ضرب‌الاجلی، از سوی کشورهای این شورا، برای برگزاری نشست درخواست شده از سوی عراق وجود ندارد. ترکیه بخشی از نیروهای نظامی خود را به بهانه تمرین نظامی با پیشمرگه‌های کرد وارد خاک عراق کرده و به تازگی نیز رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور گفته است در حال حاضر قصد ندارد نیروهای خود را از عراق خارج کند. او مدعی است تا زمانی که خطر علیه کشورش وجود داشته باشد، نیروهای ترکیه در آنجا ساکن خواهند بود.

الحکیم می‌گوید: راهکارها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بین دو کشور به بن‌بست رسیده است. او ادامه می‌دهد: عراق بارها در گفت‌وگوهای دو جانبه از ترکیه خواست تا نیروهای خود را از موصل خارج کند؛ اما این گفت‌وگوها افاقه نکرده و نیروهای ترکیه به دستور آنکارا در آنجا خواهند ماند.


آیت‌الله سیستانی: تحمل نکنید

با بالا گرفتن تنش‌ها بین عراق و ترکیه، مراجع عالی‌قدر عراق نیز به حضور نظامی ترکیه در این کشور واکنش نشان دادند. آیت‌الله علی سیستانی‌، مرجع شیعیان به دولت عراق تذکر داد که تجاوز به تمامیت ارضی این کشور را به هیچ‌ روی تحمل نکند. شیخ عبدالمهدی کربلایی، سخنگوی آیت‌الله سیستانی در مراسم نماز جمعه در کربلا با اشاره به اظهارات آیت‌الله سیستانی‌ گفت که حضور نظامی سایر کشورها در خاک عراق «با هیچ استدلال و ضرورتی نباید تحمل شود.» آیت‌الله سیستانی به همسایگان عراق تذکر داد که نباید «واحدهای خود را به بهانه حمایت از مبارزه با تروریسم» وارد خاک کشوری دیگر کنند. او دولت عراق را فراخواند تا «از تمامیت ارضی کشور دفاع کند.» ترکیه از سال گذشته واحدهایی را در نزدیکی موصل مستقر کرده اما اعزام واحدهای تازه به این منطقه که هفته گذشته صورت گرفت، بغداد را به خشم آورده است. آنکارا نیز پس از آن از گسیل نیروهای جدید جلوگیری کرد. ترکیه می‌گوید: نیروهای آن کشور در چارچوب «کمک‌های عادی» به پیشمرگه‌های کرد به منطقه بعشیقه ‌در نزدیکی موصل اعزام شده‌اند. به گفته ترکیه، نظامیان آن کشور در چارچوب ماموریتی بین‌المللی برای آموزش و تجهیز نیروهای عراقی در جنگ با شبه‌نظامیان داعش وارد خاک عراق شده‌اند.