گروه جهان: پلیس و نیروهای امنیتی بلژیک روز یکشنبه ۲۲ نوامبر با حمله به چند منطقه در بروکسل و یک شهر دیگر دست کم ۱۶ نفر را بازداشت کردند.


این در حالی است که گفته می‌شود صلاح عبدالسلام که در حملات پاریس دست داشته، در بین بازداشت‌شدگان نیست. نیروهای امنیتی بلژیک همچنین ۱۹ خانه را در بروکسل و حومه آن مورد بازرسی قرار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریک ون در اسیپت، سخنگوی دادستان فدرال بلژیک، در یک کنفرانس خبری گفت:16 نفر در عملیات پلیس بازداشت شده‌اند که یک نفر از آنها نیز به هنگام بازداشت زخمی شده است. به گفته سخنگوی دادستان فدرال بلژیک، این فرد با خودرو خود با سرعت به سمت نیروهای پلیس حرکت می‌کرد و پلیس مجبور شد برای متوقف کردن خودرو به سوی او تیراندازی کند. هنوز معلوم نیست، آیا این مورد به تحقیقات ضدتروریستی مربوط می‌شود یا خیر.


در عملیات‌های پلیس بلژیک سلاح یا ماده منفجره‌ای پیدا نشد. عملیات پلیس از شامگاه یکشنبه ۲۲ نوامبر شروع شد. با این حال صلاح عبدالسلام در بین بازداشت شدگان نیست. وزیر کشور بلژیک پیشتر گفته بود که حتی در صورت یافتن صلاح عبدالسلام، تهدیدهای امنیتی این کشور مرتفع نخواهد شد، چرا که «متاسفانه، تهدید گسترده‌تر از همین یک چهره است» پس از نشست مسوولان امنیتی بلژیک، «سیستم حمل‌ونقل زیرزمینی»، «دانشگاه‌ها» و «مدارس» روز دوشنبه هم تعطیل بودند. شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد، بسته شدن خطوط مترو و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها همچنان ادامه خواهد یافت. او گفت: درجه ۴ هشدار امنیتی که اینک در بروکسل برقرار است به این معنی است که این شهر با تهدیدی «جدی و فوری» روبه‌رو است.


به گزارش سی‌ان‌ان، در محله مولنبک، بروکسل که محل زندگی صلاح عبدالسلام است، صدای تیراندازی شنیده شده است. روزنامه «لا لیبره بلژیک» نیز گزارش داد که نیروهای امنیتی یک مظنون را در شهر شرقی لوتیش دستگیر کرده‌اند. این روزنامه در صفحه اینترنتی خود نوشت که این مظنون ممکن است صلاح عبدالسلام باشد. طبق این گزارش، این مرد با یک دستگاه «ب.‌ام.‌‌و» در اتوبان در مسیر آلمان در حال فرار بود. این اتوبان لوتیش را به آخن مرتبط می‌سازد. دادستانی بلژیک در گزارش کوتاه خود از دستگیری در لوتیش سخنی به میان نیاورد. آلمان هم تاکنون در مورد عملیات پلیس در منطقه مرزی آخن گزارشی ارائه نکرده است. سی‌ان‌ان در گزارشی می‌نویسد صلاح عبدالسلام گویی آب شده و زیر زمین رفته است. سیستم‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی فرانسه- بلژیک به شدت در جست‌وجوی او هستند. یافتن او اکنون به مساله‌ای حیثیتی برای دولت‌های بلژیک و فرانسه تبدیل شده است.


این گزارش می‌افزاید: «پلیس ملی» فرانسه تصویری را منتشر کرده که گفته می‌شود متعلق به یکی از عاملان کشته شده حمله پاریس است. در ذیل این عکس از مردم خواسته شده اطلاعاتی در مورد او ارائه دهند در حالی که نام و هویت این فرد اعلام نشده است. تنها اطلاعاتی که پلیس از او گذاشته این است که او یکی از عاملان فاجعه ۱۳ نوامبر پاریس است. ترکش‌های وضعیت هشدار در بلژیک به فرانسه هم اصابت کرده است. سی‌ان‌ان می‌نویسد روز دوشنبه تمام «بچه مدرسه‌ای‌ها» روبه‌روی مدرسه بازرسی می‌شدند و تمام وسائل همراه آنها نیز «چک می‌شد». به گزارش پایگاه اینترنتی اکسپرس، کشورهای غربی اکنون زرادخانه‌های خود را در مبارزه با داعش پس از حوادث پاریس به‌کارانداخته‌اند.


در کنار ناو هواپیمابر اتمی «شارل دوگل»، زرادخانه فرانسه همچنین شامل یک کشتی جنگی «فریگیت»، زیردریایی اتمی، تانکرهای سوخت مجدد و دو هواپیمای شناسایی آتلانتیک است. روسیه بیش از 5 هزار نیروی زمینی در سوریه دارد و ارتش روسیه همچنین به داشتن 32 جت جنگنده، 42 خودرو زرهی، 16 هلی‌کوپتر و دو ناو جنگی در دریای خزر می‌بالد. قدرت هوایی آمریکا شامل 12 پهپاد، 10 هواپیمای نظارتی و جاسوسی، شش هلیکوپتر و گروهی از جت‌های جنگنده است. ارتش انگلیس در حال حاضر هشت جنگنده تورنادو نیروی هوایی سلطنتی و دو تانک سوخت رسان مجدد و همچنین یک پایگاه شنود در قبرس دارد. انگلیس همچنین 10پهپاد در کویت، یک هواپیمای جاسوسی در قطر و 300 نیرو در عراق و کردستان عراق دارد.