گروه جهان: در پی حملات تروریستی در پاریس، فرانسه با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست که مشترکا با تروریسم مقابله کند. در پیش‌نویس قطعنامه فرانسه که در روز پنج‌شنبه ۲۸ آبان به شورای امنیت ارائه شد، آمده است تمام کشورهایی که توانایی مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه را دارند، باید وارد عمل شوند. در این پیش‌نویس تصریح شده که تدابیر امنیتی برای مقابله با حملات تروریستی باید «هماهنگ و دو برابر» شوند. فرانسه در این پیش‌نویس خواستار کنترل سفر اتباع خارجی به کشورهای سوریه و عراق با هدف پیوستن به گروه داعش شده است. روسیه نیز پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه کرده است. این پیش‌نویس به انفجار هواپیمای ایرباس روسی بر فراز شبه‌جزیره سینا و حملات تروریستی در پاریس اشاره داشته و خواهان اقدام مشترک جامعه بین‌المللی علیه داعش شده است.


ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در روز چهارشنبه (۱۸ نوامبر) تصریح کرد که متن پیش‌نویس قعطنامه به گونه‌ای تنظیم شده که می‌تواند مورد پذیرش همه اعضای شورای امنیت قرار گیرد. اما بر خلاف خوش‌بینی‌های سفیر روسیه این پیش‌نویس تا کنون با مخالفت شمار زیادی از اعضای شورای امنیت روبه‌رو شده است. حتی تغییراتی که روسیه در پیش‌نویس پیشنهادی خود وارد کرد، نتوانست رضایت اکثریت اعضای شورای امنیت را تامین کند. در پیش‌نویس پیشنهادی روسیه آمده است که کشورهایی که خواهان مبارزه با داعش هستند، باید فعالیت‌های خود را با دولت‌های عراق و سوریه هماهنگ کنند. اغلب کشورهای عضو شورای امنیت همکاری با رژیم اسد برای مقابله با داعش را قبول ندارند. یک دیپلمات غربی در این باره گفت پیش‌نویس روسیه این انتظار غیرواقع‌‌بینانه را دارد که دولت آمریکا حملات هوایی خود را با رژیم اسد هماهنگ کند. بریتانیا که دارای حق وتو در این شورا است، پیشاپیش مخالفت خود را با پیش‌نویس روسیه اعلام کرده است.


احتمال حمله شیمیایی به فرانسه

نمایندگان مجلس فرانسه به تمدید سه ماهه وضعیت فوق‌العاده در کشور رای دادند. از این پس ماموران پلیس‌ می‌توانند حتی در مواقعی که مشغول انجام وظیفه نیستند، اسلحه خود را همراه داشته باشند. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه بلافاصله پس از حملات جمعه پاریس که ۱۲۹ کشته بر جای گذاشت، در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه پیش از رای‌گیری در این مورد در مجلس فرانسه، هشدار داد که این کشور با خطر حملات شیمیایی و بیولوژیک از سوی گروه‌های تروریستی مانند گروه دولت اسلامی رو‌به‌رو است. نخست‌وزیر فرانسه از کشورهای اروپایی خواست تا به همکاری‌های اطلاعاتی خود شدت بخشند. او خواهان آن شد تا برای امنیت جمعی، کشورهای اروپایی اطلاعات مربوط به مسافران شرکت‌های هواپیمایی را در اختیار یکدیگر بگذارند.


احتمال حمله داعش به آمریکا

گروه داعش یک نوار ویدئویی در مورد طرح عملیات انتحاری در نیویورک را منتشر کرده است. پنج‌شنبه، ۲۸ آبان، مقامات شهری نیویورک با تایید انتشار این نوار ویدئویی به ساکنان شهر اطمینان دادند که تمهیدات امنیتی لازم برای حفاظت از آنان در برابر حملات داعش پیش‌بینی شده است. بیل دبلاسیو، شهردار نیویورک، در یک نشست خبری مشترک با ویلیام براتون، رئیس پلیس شهر گفت که این نوار ویدئویی صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و با عجله و به منظور ایجاد رعب و وحشت تهیه شده است. وی به ساکنان نیویورک گفت که «هیچ خطر جدی و فوری علیه شهر نیویورک وجود ندارد» و از مردم خواست تا با حفظ هوشیاری، روال عادی زندگی خود را دنبال کنند. ویدئوی منتشر شده توسط داعش که حدود شش دقیقه طول می‌کشد، شامل صحنه‌هایی است که در آن ظاهرا یک بمب‌گذار انتحاری جلیقه انفجاری را بر تن می‌کند. در ادامه این فیلم، تصاویری از چند نقطه مورد توجه جهانگردان در نیویورک نشان داده می‌شود؛ در حالی که بمب‌گذار انتحاری ماشه انفجاری جلیقه خود را می‌کشد. بخش عمده فیلم شامل تصاویری از انفجارهای اخیر پاریس و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه است.