گروه جهان: به نظر می‌رسد در اجلاس گروه 20 در آنتالیای ترکیه، اوباما در شرایط سختی بود. او در پاسخ به سوالاتی که در مورد «کارگر نبودن استراتژی آمریکا در برخورد با داعش» پرسیده شد نمی‌توانست به سبک و سیاق چرچیل از مهلکه بگریزد و بنابراین چاره‌ای جز توضیح نداشت؛ توضیحاتی که بعضا اقناع‌کننده نبود.


به گزارش نیویورک‌تایمز، اوباما اعلام کرد که طرح او برای تکه تکه کردن داعش از طریق حملات هوایی و کمک به نیروهای محلی در حال پیشرفت بوده است. اوباما در کنفرانس خبری گروه 20 این ایده را که باید در تحولات سوریه جلوتر برود را نپذیرفت و این مساله را که «در سوریه دنبال بازی‌های سیاسی» هستند، رد کرد. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا تاکید کرد که اعزام نیروهای زمینی برای جنگ با داعش اشتباه است. او گفت که هیچ‌یک از مشاوران نظامی دولت او نیز چنین استراتژی‌‌ را توصیه نمی‌کنند. اوباما گفت: « استراتژی فعلی ما شاید در کوتاه‌مدت به نتیجه‌ عملی کامل نرسد. اما در مدتی طولانی‌تر نتیجه‌بخش خواهد بود و موثر است. اگر نیروهای زمینی به داخل سوریه و عراق بفرستیم، این نیروها زخمی شده و کشته خواهند شد» رئیس‌جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه جنگ با داعش یک «جنگ به شیوه کلاسیک» نیست، افزود: «می‌توانیم مناطقی را از داعش پس بگیریم. اما این مناطق تا زمانی که نیروهای ما در محل حضور داشته باشند دوباره به دست دولت اسلامی نمی‌افتد. این بازپس‌گیری مناطق ارضی مشکل اصلی و ریشه‌ای را که باعث فعالیت ‌و خشونت و کشتار چنین گروه‌هایی در منطقه می‌شود، حل نخواهد کرد.» به نظر می‌رسد فضای نشست گروه 20 به شدت تحت تاثیر وقایع پاریس و مبارزه با داعش بوده باشد. در همین راستا، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که تبادل اطلاعات با سرویس‌های امنیتی فرانسه را بیشتر کرده‌اند تا فرانسوی‌ها سریع‌تر و بهتر بتوانند افراد و گروه‌‌های پشت حوادث تروریستی پاریس را شناسایی کنند.


با این حال، به نظر می‌رسد نشست این گروه در آنتالیا دستاوردهایی هم به دنبال داشته باشد. رهبران گروه ۲۰ در نشست ترکیه توافق کردند که همکاری درون‌گروهی برای مبارزه با تروریسم را گسترش دهند. قرار است سال آینده نشستی برای جمع‌آوری کمک مالی برای رسیدگی به بحران پناهجویان نیز برگزار شود. رهبران کشورهای «گروه ۲۰» اعلام کردند که همکاری و تبادل اطلاعات امنیتی برای مبارزه با تروریسم را افزایش خواهند داد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در حاشیه‌ اجلاس به خبرنگاران گفت: «در این نشست به توافق رسیدیم که بحران تروریسم تنها با اقدامات نظامی حل نخواهد شد. برای حل بحران به مجموعه‌ای از اقدامات هماهنگ نیاز است.» به گزارش نیویورک‌تایمز، فضای نشست ترکیه تحت تاثیر سخنان اوباما قرار گرفته بود. او تاکید کرده بود که اعزام نیروی زمینی به سوریه نه تنها اشتباه است بلکه تکرار همان خطای سال ۲۰۰۳ در هنگام حمله به عراق است. اوباما اعلام کرد فرض کنیم ما ۵۰ هزار نیرو به سوریه بفرستیم. وقتی حمله تروریستی در یمن صورت می‌گیرد آیا باید به آنجا هم نیرو بفرستیم؟ به لیبی هم بفرستیم؟ با این حال، نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «متاسفانه کنفرانس خبری رئیس‌جمهوری تایید کرد که او میل به پذیرش شکست سیاست‌هایش ندارد.» اوباما پس از پایان نشست دو روزه سران گروه ۲۰ در آنتالیای ترکیه در ۲۵ آبان، در کنفرانسی خبری گفت که قصد ندارد استراتژی خود را در جنگ با داعش تغییر دهد و در عوض اقدامات نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش تشدید خواهد شد.