پرواز شماره 9268 روسیه که از فراز دریای سرخ در مصر در حال عبور بود در صحرای سینا سقوط کرد. این هواپیما 224 مسافر داشت که مصر را به سوی سن پترزبورگ ترک می‌کرد. این هواپیما 25 دقیقه پس از پرواز از روی صفحه رادار ناپدید شد. «حسام کمال»، وزیر حمل‌ونقل مصر می‌گوید پیش از ناپدید شدن هواپیما هیچ اتفاق غیرمعمولی رخ نداده بود. اخبار اولیه در مصر حاکی از این بود که خلبان وقوع یک مشکل فنی را اعلام کرده و خواستار فرود اضطراری شده بود. به گزارش نیویورک‌تایمز، کمال در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «ارتباط میان خلبان و برج مراقبت خیلی معمولی بود. هیچ استرسی وجود نداشت.» او می‌گوید خلبان درخواست تغییر مسیر برای فرود اضطراری نکرد و تاکید کرد که «همه چیز نرمال بود. هواپیما ناگهان از صفحه رادار ناپدید شد بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی.»

سناریوهای سقوط

سی‌ان‌ان در گزارش خود می‌نویسد دلیل این سقوط همچنان نامعلوم است اما به احتمال زیاد مشکل فنی علت سقوط بود. «عادل المحجوب»، رئیس هواپیمایی مصر در مصاحبه با سی‌ان‌ان عرب می‌گوید هیچ نشانه‌ای دال بر تروریستی بودن این حادثه در دسترس نیست. محجوب می‌گوید پیش از پرواز کنترل صورت گرفت اما هیچ نقصی یافت نشد. نیویورک‌تایمز اما دو سناریو را مطرح می‌کند: اول، این احتمال مطرح می‌شود که ساعاتی پس از پرواز هواپیمای روسی شاخه‌ای از یک گروه سلفی که در صحرای سینا فعال است مسوولیت این سقوط را بر عهده گرفت. اما آنها فاقد سلاح‌های لازم برای هدف گرفتن و ساقط کردن هواپیما بودند. سناریوی دوم احتمال کار گذاشتن بمب در هواپیما بود. با این حال، از آنجا که چند سالی است دولت مصر در صحرای سینا با گروه‌های شورشی مشغول نبرد است این احتمال جدی‌تر است که ممکن است آنها اقدام به ساقط کردن هواپیمای روسی کرده باشند. نیویورک‌تایمز می‌گوید این پرواز در ارتفاع 31 هزار پایی در حرکت بود و بعید است که موشک‌های دوش پرتاب گروه‌های شورشی بتواند در این ارتفاع هواپیما را هدف قرار دهد. این گزارش می‌گوید این موشک‌ها علیه هلیکوپترهای دولت مصر در منطقه به‌کار گرفته می‌شد که زیر ارتفاع 20 هزار پا پرواز می‌کنند. سی‌ان‌ان می‌نویسد مصر چند سالی است با شورشیانی در حال نبرد است که با داعش دست همکاری داده‌اند. یکی از همین گروه‌های شورشی مرتبط با داعش مسوولیت این سقوط را بر عهده گرفت.


با این حال، «ماکسیم سوکولوف»، وزیر حمل‌ونقل روسیه اعلام کرد که این ادعا که تروریست‌ها با استفاده از موشک باعث سقوط این هواپیما شدند «چندان قابل اعتماد نیست.» گاردین هم در گزارشی می‌نویسد: «گروهی که به نمایندگی از داعش سخن می‌گفت در پستی اینترنتی اعلام کرد که سربازان خلافت قادر به سقوط هواپیمای روسی بر فراز استان سینا هستند.» گاردین می‌افزاید با این حال، کارشناسان معتقدند که نیروهای خلافت از سلاح‌هایی برخوردار نیستند که بتواند هواپیمایی در ارتفاع ۳۰ هزار پایی را ساقط کند. این گزارش می‌افزاید این احتمال مطرح است که افکار عمومی روسیه ممکن است بر میزان مداخله دولت شان در سوریه تاثیر بگذارد. نیروهای وفادار به داعش خواستار «جنگ با صلیبیون جدید» که همان «روس‌ها» هستند شده‌اند. حملات روسیه به مواضع داعش در سوریه تلفات سنگینی بر این گروه وارد آورده است. این حملات موجب شده نیروهای داعش در جبهه‌های دیگر وارد نبرد علیه روسیه شوند. خبرگزاری‌های روسی می‌نویسند داعش در افغانستان و جمهوری‌هایی مانند تاجیکستان فعال شده و می‌کوشد از طریق این کشورها نیروهای خود را وارد سرزمین‌های روسی کرده و جنگ را به قلب روسیه بکشانند. بر همین اساس، ولادیمیر پوتین معتقد است برای جلوگیری از فعال شدن داعش در سرزمین‌های روسیه باید ابتدا آنها را در سوریه زمینگیر کرد و اجازه پیشروی را از آنها گرفت.