گروه اقتصاد بین‌الملل: پیش‌بینی‌های جدید نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه در سال جاری تا ۴ درصد کوچک خواهد شد و احتمالا در سال ۲۰۱۶ نیز رشد چندانی نخواهد داشت. یک نظرسنجی از اقتصاددانان با انتشار این خبر اعلام کرده است که همزمان با باقی‌ماندن قیمت‌های نفت در سطح پایین، رکود اقتصادی روسیه نیز ادامه خواهد یافت. این نظرسنجی که توسط خبرگزاری رویترز انجام شده است، پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی روسیه در سال جاری میلادی به منفی ۹/ ۳ درصد خواهد رسید و در سال آینده این رقم به تنها ۳/ ۰ درصد افزایش خواهد یافت. این پیش‌بینی‌ها کمی بهتر از نتایج نظرسنجی قبلی خبرگزاری رویترز است که رشد منفی ۴ درصدی و ۲/ ۰ درصدی را به ترتیب برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ روسیه پیش‌بینی کرده بود. اقتصاد روسیه از افت قیمت کالاها آسیب دیده است و به‌خاطر تحریم‌های تحمیل شده توسط غرب تحت فشار شدید قرار گرفته است.


نشانه‌هایی که از تداوم قیمت‌های پایین نفت خبر می‌دهند هم از این واقعیت حکایت دارند که امیدی به احیای این اقتصاد در آینده نزدیک نیست. قیمت صادرات اصلی روسیه در حدود بشکه‌ای 50 دلار باقی مانده است. کریستوفر شیلز، تحلیلگر ارشد مرکز اینفورما گلوبال مارکتس می‌گوید: «این رکود احتمالا چندین فصل باقی می‌ماند و تداوم این وضعیت بیش از آن مدتی خواهد بود که دولت به‌طور رسمی اعلام می‌کند. علت این است که چشم‌انداز قیمت نفت دست‌کم برای چند سال آینده جهشی را نشان نمی‌دهد. من جزو افرادی هستم که انتظار دارند قیمت‌های نفت در سطح فعلی باقی بماند.»پیش‌بینی نظرسنجی خبرگزاری رویترز حکایت از آن دارد که تنها در فصل سوم سال میلادی آینده رشد تولید ناخالص داخلی روسیه مثبت خواهد شد. در آن فصل رشد اقتصادی 3/ 0 درصد خواهد شد و این در حالی است که در فصل چهارم سال جاری انتظار می‌رود این رقم منفی 4 درصد باشد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، چشم‌انداز نرخ تورم روسیه نسبت به نظرسنجی پیشین بدتر شده است. اکنون صاحب‌نظران بر این باورند که نرخ تورم روسیه تا پایان سال 2015 به 13 درصد خواهد رسید. در حالی که پیش‌بینی قبلی که در ماه سپتامبر اعلام شد، این رقم را 8/ 12 درصد نشان می‌داد. نظرسنجی جدید همچنین نرخ تورم روسیه را برای سال 2016 در سطح 8 درصد پیش‌بینی کرده است. این نظرسنجی اعلام کرده است که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره وام را در سطح 11 درصد حفظ خواهد کرد، یک نظرسنجی دیگر که روز دوشنبه گذشته منتشر شده بود نیز پیش‌بینی کرده بود که این نرخ بدون تغییر باقی خواهد ماند. اغلب تحلیلگران بر این باورند که بانک مرکزی نرخ بهره را تا پایان سال جاری میلادی کاهش خواهد داد و اندازه این کاهش را در سطح 75/ 0 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. انتظار می‌رود که این نرخ بهره تا پایان سال 2016 به 8 درصد کاهش یابد و مطابق با نرخ تورم کشور شود. پیش‌بینی‌ها در مورد ارزش روبل نیز بدبینانه‌تر شده است و انتظار می‌رود ارزش آن در برابر دلار بیش از این کاهش یابد.