شبه‌قاره لرزید عکس: AFP

گروه جهان: پاکستانی‌ها می‌گویند کشورشان بی سابقه ترین زلزله دوران تاسیس خود را به چشم دیده است. روز گذشته از این کشور خبر رسید که مناطق وسیعی از این کشور به شدت لرزیده است و دهها تن نیز تا لحظه تنظیم گزارش کشته شده‌اند. شاهدان عینی می‌گویند احتمال افزایش آمار تلفات بسیار بالاست. شبکه‌های خبری پاکستان به نقل از مراکز لرزه نگاری این کشور، بزرگی زمین لرزه روز گذشته را که مناطق وسیعی از این کشور را به شدت لرزاند، ۱/ ۸ درجه در مقیاس امواج درونی زمین اعلام کردند. در این باره مرکز زلزله شناسی پاکستان اعلام کرد: زلزله روز دوشنبه که ۱/ ۸ ریشتر بود، شدیدترین زلزله در تاریخ این کشور محسوب می‌شود.


به گزارش شبکه الجزیره، مرکز زلزله‌شناسی پاکستان اعلام کرد این زلزله در عمق 214کیلومتری زمین رخ داد. این مرکز تاکید کرد کانون اصلی این زلزله در مناطق شمالی افغانستان بوده است. براثر زلزله‌ای که کانون آن در افغانستان اعلام شده است تا لحظه تنظیم گزارش، دست‌کم 100 نفر کشته و حدود 600 نفر زخمی شده‌اند. این زلزله که حدود 70 کیلومتری جنوب شرق شهر فیض‌آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان روی داد مناطقی از هند، پاکستان و تاجیکستان را نیز به لرزه درآورده است. بنابر گزارش مرکز لرزه نگاری آمریکا، کانون این زلزله 7/ 7 ریشتری در منطقه «جَرم» افغانستان در نزدیکی مرز پاکستان و در عمق حدود 200 کیلومتری بوده است. بر اساس گزارش منابع خبری علاوه بر 100 کشته، تاکنون صدها تن نیز زخمی شده‌اند.


در پی این زمین لرزه، وقوع چند مورد رانش شدید زمین در مناطق زلزله‌زده گزارش شده است. خبرگزاری شینهوا به نقل از مقامات پاکستانی بزرگی این زلزله را ۱/ ۸ ریشتر اعلام کرده و گفته است چند پس لرزه شدید نیز احساس شده است. خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان محلی اعلام کرد که لرزش ناشی از این زمین لرزه در کابل، پایتخت افغانستان هم احساس شده و ساختمان‌ها را به لرزه درآورده‌ است. همچنین این زمین لرزه موجب شد ساکنان دهلی نیز خانه‌های خود را تخلیه کنند. لرزش‌های این زلزله در بیشتر مناطق جنوب آسیا احساس شده و از کابل تا دهلی نو ساختمان‌ها را لرزانده و در برخی مناطق باعث قطع خطوط ارتباطی و برق شده‌است. گزارش‌ها هم‌چنین حاکی است که لرزش زمین در شمال غرب پاکستان و استان پنجاب به‌شدت حس شده و در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان نیز مردم با هراس به خیابان‌ها آمده‌اند. این زمین‌لرزه در دهلی نو، پایتخت هند نیز ساختمان‌ها را به مدت یک دقیقه لرزانده‌است.


تلفات در افغانستان

در گزارش‌های اولیه، شمار کشته‌ها در افغانستان دست‌کم ۱۷ نفر گزارش می‌شود. گزارش رویترز حاکی است که ازجمله ۱۲دانش‌آموز دختر در شهر تالقان واقع در ولایت تخار افغانستان هنگام وقوع زلزله و حین فرار زیر دست و پا کشته شده‌اند. سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار، گفته‌است که ۳۰ دانش‌آموز دیگر به بیمارستان منتقل شده‌اند.


تلفات در پاکستان

آخرین گزارش‌ها شمار کشته‌های زمین‌لرزه در پاکستان را ۱۰۰ نفر و شمار زخمی‌ها را در حدود ۶۰۰ نفر اعلام می‌کنند. به گفته مقام‌های بهداشتی پاکستان، در پیشاور و دره سوات، «شمار زیاد دیگری از افراد در حال انتقال به بیمارستان‌ها هستند و بسیاری دیگر نیز در زیر آوارها مانده‌اند». ارباب محمد عاصم، شهردار پیشاور، از فروریختن بسیاری خانه‌ها و ساختمان‌ها در پیشاور خبر می‌دهد. این زمین‌لرزه شش ماه پس از زمین‌لرزه نپال رخ می‌دهد که ۹ هزار کشته برجا گذاشت و ۹۰۰ هزار خانه را ویران کرد.مناطق کوهستانی افغانستان و شمال شبه قاره هند از مناطق فعال زمین‌لرزه هستند و این نتیجه فشرده شدن هرچه بیشتر صفحه تکتونیکی شبه‌قاره هند به زیر صفحه آسیا است. حدود یک دهه پیش، روز ۱۶ مهر ۱۳۸۴، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶/ ۷ ریشتر شمال پاکستان را لرزاند و باعث مرگ ۷۵ هزار نفر شد.