الجزیره: بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، برای دیدار با رهبران اسرائیلی و فلسطینی، در یک سفر از پیش تعیین‌نشده، دیروز سه‌شنبه به بیت‌المقدس رفت. بان‌کی‌مون ضمن فراخواندن هر دو طرف به آرامش، تاکید کرد که برای پایان این وضعیت، راه حل نظامی وجود ندارد.


جان کری وزیرخارجه آمریکا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که برای دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در هفته جاری، به خاورمیانه سفر خواهد کرد. با این حال، از آغاز ماه اکتبر سال جاری میلادی 44فلسطینی در تیراندازی‌های نیروهای نظامی اسرائیل در فلسطین جان خود را از دست دادند. این درحالی است که فقط 8صهیونیست به‌وسیله چاقو یا سلاح گرم کشته شدند. گروه‌های راست اسرائیلی معتقدند که رژیم در حال استفاده بیش از حد قدرت برای مقابله با فلسطینیان بوده و حتی بعضی از قتل‌ها فراقضایی توصیف شده‌اند.


از سوی دیگر، خبرگزاری آلمان هم می‌نویسد ساخت دیواری موقت بین محله‌های فلسطینی‌نشین و یهودی‌نشین در میانه شهر بیت‌المقدس متوقف شد. دو وزیر که به جریان‌های «راست» و «‌راست تندرو» در کابینه بنیامین نتانیاهو تعلق دارند، به این اقدام اعتراض کرده بودند. به ادعای آنان کسی اجازه ندارد بیت‌المقدس را که «پایتخت جاودانی و تقسیم‌ناپذیر اسرائیل» است دوپاره کند. در پی این اعتراض ساخت دیوار بلافاصله متوقف شد. دیواری که قرار بود دو بخش بیت‌المقدس را از هم جدا کند باید دور محله عرب‌نشین کشیده می‌شد تا فلسطینیان نتوانند از آنجا به سوی یهودیانی سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کنند.