وحشت در آنکارا
گروه جهان: ترکیه وارد عصر تازه‌ای از درگیری‌ها شده است. عصری که یادآور روزهای تلخ ترکیه در دهه 90 است. بمب‌گذاری، جنگ با کردها و افت ارزش پولی این کشور. روز شنبه خبر رسید قلب ترکیه، یعنی آنکارا با دو انفجار مهیب لرزیده است. دو انفجاری که تا لحظه تنظیم گزارش 86 کشته برجا گذاشته است. وزیر بهداشت ترکیه می‌گوید 62 نفر از کشته‌شدگان در همان محل تروریستی جان خود را از دست داده‌اند و 24 نفر دیگر در بیمارستان‌های آنکارا از پا درآمده‌اند.


زلزله تروریست‌ها درآنکارا


در لحظه تنظیم گزارش ۱۸ نفر دیگر زیر تیغ جراحان بوده‌اند و ۲۸ نفر هم در شرایط ویژه پزشکی به سر می‌برند. همین عامل موجب شده است برخی پیش‌بینی کنند احتمالا آمار کشته‌شدگان این حمله تروریستی تغییر کند.


شاهدان عینی می‌گویند وضعیت شهر آنکارا به هم ریخته و شهر در حالت فوق‌العاده به سر می‌برد. صدای آمبولانس‌ها از هر نقطه شهر شنیده می‌شود. خودروهای پلیس نیز در سطح شهر مستقر شده‌اند. انفجارهای مذکور تجمع صلح‌طلبانه حامیان کردها و فعالان چپگرا را هدف گرفت. هدف از تظاهرات مذکور که از سوی احزاب، سندیکاهای کارگری و نهاد‌های غیردولتی و حامیان کردها ترتیب داده شده بود، ابراز مخالفت با جنگ و اقدامات دولت ترکیه علیه کردها اعلام شده است.


بنا به گزارش تلویزیون ترکیه، انفجارها در زیر پل منتهی به ایستگاه قطار آنکارا به وقوع پیوسته و تجمع «هواداران صلح و دموکراسی» را هدف قرار داده است. در این انفجارها که دولت ترکیه آن را تروریستی خوانده، به ایستگاه تاریخی قطار آنکارا نیز خسارات فراوانی وارد کرده است.


رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پس از انفجارهای آنکارا گفت: «حادثه‌ای که برای برهم زدن یکپارچگی‌مان اتفاق افتاد را محکوم می‌کنیم. در برابر این‌گونه حملات مقاومت ما می‌تواند بهترین پاسخ باشد. همه را به اتخاذ رفتار هوشیارانه دعوت می‌کنم. دولت ما برای روشن‌سازی این مساله با تمام وجود تلاش می‌کند. هدف از این حمله، تفرقه‌افکنی میان گروه‌های مختلف است.» همچنین وی نشست فوق‌العاده‌ای را با احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر و وزرای بهداشت و کشور برگزار کرد. این جلسه اضطراری برای بررسی تبعات این انفجار تشکیل شده است. صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق حامی کردها در این‌باره به خبرنگاران گفت: ما با یک حمله وحشیانه و شیطانی روبه‌رو هستیم. حزب اپوزیسیون حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق (HDP) با اعلام اینکه هدف از انفجار روز شنبه کشتن اعضای این حزب بوده است، نسبت به افزایش شمار تلفات هشدار داد. در بیانیه این حزب آمده است: اندکی پس از آغاز تجمع صلح‌طلبانه در آنکارا دو انفجار رخ داد و به همین دلیل مشخص می‌شود که هدف حزب دموکراتیک خلق بوده است.


بسیاری از مجروحان در شرایط جسمانی وخیم هستند و احتمالا آمار کشته‌شدگان افزایش می‌یابد. کمال کلیچداراوغلو، رهبر حزب سوسیالیست جمهوری‌خواه خلق ترکیه نیز با لغو تمام برنامه‌های تبلیغاتی خود گفت: ما آماده همکاری و اقدام صادقانه برای پایان دادن به ترور در کشور هستیم. عملیات تروریستی روز گذشته در ترکیه با واکنش کشورهای خارجی هم همراه بوده است. اتحادیه اروپا نیز با محکوم کردن این دو انفجار خواهان وحدت در ترکیه علیه تروریسم شد. فدریکا موگرینی،‌ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و یوهانس هان، کمیسیونر گسترش این اتحادیه در بیانیه مشترکی ضمن محکوم کردن انفجارهای روز گذشته آنکارا گفتند: یک تراژدی جدید ترکیه را تکان داد. مردمی که قصد داشتند در یک راهپیمایی صلح‌آمیز در نزدیکی ایستگاه قطار آنکارا شرکت کنند هدف یک بمب‌گذاری قرار گرفتند؛ بسیاری کشته و مجروح شدند. ما تسلیت خالصانه خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشته و شفای هر چه سریع‌تر مجروحان را خواهانیم و با مردم و مقام‌های ترکیه ابراز همدردی می‌کنیم.


پیش‌تر نیز در شهر مرزی سوروچ حادثه‌ای مشابه رخ داده بود که هدف نخست آن کردها بودند. همین بمب‌گذاری موجب شد تا دولت ترکیه بازی خود را در قبال داعش عوض کند. زیرا ترکیه اعتقاد داشت این حمله توسط داعشی‌ها صورت گرفته است. با این حال تا لحظه تنظیم گزارش هیچ گروهی مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

وحشت در آنکارا