مقامات آمریکایی می‌گویند که روسیه روز گذشته نخستین حمله هوایی خود را در سوریه انجام داده است. به گزارش سی‌ان‌ان، این نخستین حمله روسیه، پس از مستقر شدن نیروهای این کشور در خاک سوریه است. براساس گزارش‌های رسیده، روسیه نخستین حمله خود را روی نقطه‌ای در نزدیکی شهر حمص متمرکز کرده بود. روس‌ها به آمریکایی‌ها گفته‌اند که با جنگنده‌هایشان کاری ندارند اما اطلاعات جغرافیایی هم به واشنگتن نخواهند داد. یکی از مقامات ارشد پنتاگون می‌گوید حمله روز گذشته روسیه حالتی طبیعی داشته است. هنوز از میزان خسارت وارده به گروه داعش خبری منتشر نشده است.


براساس منابع اطلاعاتی، روسیه در هشت روز گذشته، پروازهای شناسایی در سوریه داشته است. یکی از مقامات پنتاگون می‌گوید: روسیه کاملا آماده شده است. این مقام پنتاگون که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید: هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در این مدت، اطلاعات لازم را برای حملات جنگنده‌های خود فراهم کرده‌اند. اگرچه هنوز آمریکا نمی‌داند که وسعت عملیات روسیه چقدر خواهد بود و چه زمانی حملات خود را به‌طور وسیع آغاز خواهد کرد.


برخی می‌گویند حمله روز گذشته، حمله‌ای آغازین بوده است که به زودی فراگیر خواهد شد. در حال حاضر ۴ فروند هواپیمای سوخو ۳۴ در لاذقیه حضور دارند و بیش از ۶۰۰ سرباز روسی نیز در آنجا مستقر شده‌اند. سخنگوی پنتاگون می‌گوید: اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا کانال‌های ارتباطی‌اش با روسیه را برای عدم تنش‌ نظامی بین دو کشور باز کرده است. روسیه در حالی وارد مبارزه با داعش شده است که آمریکا از ماه‌ها پیش یک گروه ائتلافی برای جنگ با این گروه تروریستی تدارک دیده است. برخی کارشناسان نگران برخورد جنگنده‌های دو کشور در فضای سوریه هستند. در این راستا گفته می‌شود که روسیه ممکن است هدفی فراتر از هدف قراردادن داعش در سوریه داشته باشد. یکی از مقامات نظامی آمریکا می‌گوید: روسیه تنها به دنبال ردگیری داعشی‌ها نخواهد بود و اهداف جنگی بیشتری را در سوریه دنبال خواهد کرد. آمریکا معتقد است که روسیه برای حفظ اسد وارد سوریه شده است. این مقام نظامی در این‌خصوص می‌گوید: «ما به‌طور واضح می‌بینیم که روسیه ادوات دفاعی سنگینی را وارد سوریه کرده است. ما به‌طور واضح می‌بینیم که روسیه موشک‌های «SA-۱۵s» و «SA-۲۲s» را در پایگاه نظامی خود مستقر کرده است. چرا روسیه باید این موشک‌ها را وارد سوریه کند؟ همه ما می‌دانیم که داعش اصلا هواپیمای جنگی ندارد که روسیه به این موشک‌ها نیاز داشته باشد. داعش اصلا از طریق هوایی قدرت جنگی ندارد که روسیه به‌طور مشخص تجهیزات جنگی هوا به هوا به این کشور منتقل کرده است.»


ژنرال فیلیپ بریدلاو می‌گوید: «از روی تجهیزاتی که روسیه به سوریه منتقل کرده است می‌توان نیت‌خوانی کرد. آنها به‌طور مشخص تجهیزاتی را وارد سوریه کرده‌اند که هیچ ارتباطی به جنگ با داعش نخواهد داشت. این تجهیزات حتما کاربردهای دیگری خواهد داشت.» روز سه‌شنبه معاون وزیر دفاع در سنا حضور یافت و در مورد استقرار موشک‌های روسیه به نمایندگان سنا توضیح داد. این مقام دفاعی آمریکا به نمایندگان سنا خاطرنشان کرده که آمریکا هیچ واکنشی در حال حاضر به این موضوع نخواهد داشت. سناتور کلی آیوت از نیوهمپشایر در این جلسه از معاون وزیر دفاع آمریکا سوال کرد که آیا این موشک‌های میان‌بردی که روسیه در این منطقه ساکن کرده است، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای هم دارد که با پاسخ مثبت وی همراه شده است. روسیه اعتقاد دارد ایالات‌متحده نتوانسته است از پس داعش بربیاید. این کشور قصد دارد تا خود راسا دست به نابودی داعش بزند. پوتین روز دوشنبه در سخنرانی خود در سازمان ملل، ایالات‌متحده را به خاطر نحوه جنگیدنش با داعش مورد استهزا قرار داد. ولادیمیر پوتین و باراک اوباما هر دو به نابودی داعش معتقدند اما روسیه اعتقاد دارد نابودی داعش باید با حضور بشار اسد صورت پذیرد، این در حالی است که اوباما هرگونه همکاری با اسد را رد کرده است.