شوک در اردوگاه جمهوری‌خواهان
گروه جهان: جان بینر، رئیس سابق مجلس نمایندگان ایالات‌متحده که چند صباحی است از سمت خود استعفا داده به همقطاران خود تاخته است. نماینده سابق جمهوری‌خواهان، اعضای مجلس نمایندگان را «پیامبران دروغین» نامید و آنها را سیاست‌زده خطاب کرد. او سپس آنها را به خاطر استفاده از استراتژی‌های سیاسی در زمانی که حکومت با بحران مالی روبه‌رو بوده، سرزنش کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس مستعفی مجلس نمایندگان آمریکا که در برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه CBS حضور پیدا کرده بود، به صراحت محافظه‌کاران مجلس نمایندگان را «خیال‌پرداز» نامید و گفت: آنها کاملا غیرواقع‌بینانه عمل می‌کنند. او در این رابطه به ذکر خاطره‌ای می‌پردازد و می‌گوید: در اکتبر سال 2013، محافظه‌کاران قصد داشتند تا در ازای تعطیل نشدن دولت باراک‌اوباما، از وی بخواهند که در مورد قانون موسوم به «اوباماکر» (قانون تامین اجتماعی-بهداشتی آمریکا) عقب‌نشینی کند. او پیش‌قراول این ماجرا را تد کروز معرفی کرد و گفت: وی در این ماجرا بسیار خیال‌پردازانه عمل کرد، زیرا این گروکشی در نهایت موفق از آب در نیامد.


او که گفته می‌شود پس از دیدار با پاپ متحول شده است، می‌گوید: «کتاب انجیل به ما گفته است، آگاه به حضور پیامبران دروغین باشید. باید بگویم در اینجا ما تعدادی را مشاهده می‌کنیم. منظورم این است، زمانی که ما قصد داشتیم دولت را به خاطر قانون اوباماکر تعطیل کنیم، راه را اشتباه رفتیم. از اول هم مشخص بود که هیچ شانسی نداشتیم تا مانع اجرای این قانون شویم.» او ادامه می‌دهد: «از زمان تعطیلی، بسیاری از هم‌قطاران من می‌دانستند که یک کار احمقانه انجام داده‌اند، اما چون از داخل مجلس مجبور به این کار شده بودند، دست به این ابتکار غیرواقع‌بینانه زدند.» بینر بر این باور است که گروه محافظه‌کاران «واشنگتن محور» می‌دانستند به دنبال اهدافی هستند که سرانجام خوشی در پی نخواهد داشت اما تحت فشار مجبور به پیگیری این اهداف بودند.


بینر که در این برنامه زبان خود را علیه نمایندگان هم‌حزبی به شدت تیز کرده بود، درباره مسلک‌های سیاسی هم‌حزبی‌های خود چنین می‌گوید: ما افرادی را در این شهر داریم، چه در مجلس نمایندگان و چه در سنا، مدام به مردم می‌گویند توانایی انجام کارها را دارند، آنها را باور کنند اما خودشان هم می‌دانند هیچ‌وقت به هدف‌شان نخواهند رسید. بینر در این گفت‌وگو همچنین اشاراتی هم به نامزدهای انتخاباتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 دارد و تد کروز را یکی از «پیامبران دروغین» خطاب می‌کند. از او زمانی که پرسیده می‌شود بر اساس گفته‌های شما آیا تد کروز هم پیامبر دروغین است، می‌گوید: در این مورد بحثی نخواهد داشت. گفته می‌شود بینر حتی در یک جلسه خصوصی با هم‌حزبی‌های خود «تد کروز» را یک «نره خر» خطاب کرده است. بینر در این گفت‌وگو تاکید کرده است: اگر کسی قصد داشته باشد پیامبران دروغین را در داخل حزبی که عضو آن بوده نام ببرد، باید اسامی زیادی را مطرح کند.


بینر اعتقاد دارد که «معامله بزرگ» موجب فروپاشی جمهوری‌خواهان شده است. معامله بزرگ همان تعطیل نشدن دولت در برابر تعطیلی برنامه اوباماکر بوده است. بینر در این راستا می‌گوید: در طول دوران ریاست من بر مجلس نمایندگان آمریکا شکست در این ماجرا یکی از بزرگ‌ترین تاسف‌های زندگی من به حساب می‌آید. بینر در پایان این گفت‌وگو از نمایندگان می‌خواهد کمی سیاسی بازی را کنار بگذارند و با شجاعت برای منفعت مردم قدم بردارند. وی همچنین به نامزد بعدی ریاست مجلس نمایندگان توصیه کرد در این راه همیشه شجاع باشد و حقوق مردم را مدنظر قرار دهد. کریستین ساینس مانیتور روز شنبه در گزارشی نوشت که احتمال دارد کوین مک‌کارتی، معاون جمهوری‌خواه بینر از ایالت کالیفرنیا جانشینش شود. کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با توجه به مزیت تصدی موقت ریاست این مجلس تا زمان تعیین رئیس جدید، به احتمال زیاد خواهان جانشینی بینر می‌شود. اگر چه مک‌کارتی هنوز رسما اعلام نکرده که به دنبال رسیدن به ریاست مجلس نمایندگان است، اما بینر می‌گوید از نظر وی مک‌کارتی می‌تواند رئیسی عالی برای این مجلس باشد. همچنین نشریه هافینگتون پست درباره مک‌کارتی گزارش داد، وی در اواسط دهه ۱۹۹۰ رئیس شاخه جمهوری‌خواهان جوان کالیفرنیا بود و سپس رئیس فدراسیون ملی جوانان جمهوری‌خواه شد. وی چندی بعد از سوی بیل توماس، رئیس کمیته پرقدرت «تدابیر و راهکارها» در مجلس نمایندگان آمریکا به‌عنوان یکی از مدیران منطقه‌ای منصوب شد. در سال ۲۰۰۶ مک‌کارتی حائز کرسی کنگره آمریکا شد. این اتفاق بعد از آنکه بیل توماس در حال بازنشستگی او را تایید کرد، رخ داد. از آن زمان به بعد مک‌کارتی که اکنون ۵۰ سال دارد، خیلی سریع پله‌های ترقی را طی کرد و در سال ۲۰۱۴ به سمت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان رسید. بینر در مقام معاونت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تلاش داشته تا به او وفادار بماند و از طرح‌های او حمایت کند.


ترامپ: بگذارید روسیه با داعش بجنگد

در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان هنوز از اظهارات جان‌بینر، هم‌حزبی سابق خود شوکه هستند، دونالد ترامپ، نامزد مطرح جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌گوید: ایالات‌متحده لازم است در سیاست‌های خود برای برخورد با داعش تجدیدنظر کند و در این راه حتی می‌تواند با حضور قوی‌تر روسیه در سوریه برای مهار داعش موافقت کند.


در حالی که بیشتر جمهوری‌خواهان، خواستار حضور نظامی بیشتر واشنگتن در سوریه هستند، این نامزد جمهوری‌خواه اعتقاد دارد آمریکا باید حضور نظامی خود را در این کشور کمرنگ کند، در مقابل اجازه دهد تا دست روسیه در مبارزه با داعش باز باشد. او در این‌باره می‌گوید: روسیه می‌خواهد از شر داعش خلاص شود. آمریکا نیز می‌خواهد شر داعش را در منطقه کم کند. خب اجازه بدهید روسیه این کار را بکند. بگذارید از شر داعش خلاص شویم. دیگر نگران چه چیزی هستید؟او که در برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه «سی‌بی‌اس» حضور پیدا کرده بود با انتقاد از هم‌حزبی‌های خود در قبال مبارزه با داعش گفت: ایالات‌متحده باید اجازه بدهد روسیه رهبری مبارزه با داعش را به عهده بگیرد، زیرا این کشور متحد اسد است و به خوبی می‌تواند از عهده آن برآید. البته وی برای مبارزه با داعش در کشور عراق نظر دیگری دارد و می‌گوید آمریکا باید منابع نفتی عراق را که در دستان داعش است بمباران کند تا این گروه نتواند از فروش نفت بهره‌مند شود.