بازداشت یک روزنامه‌نگار توسط پلیس ضدترور ترکیه

گروه جهان: مورات چاپان، سردبیر مجله «نقطه» در ترکیه به اتهام توهین به رئیس‌جمهوری ترکیه بازداشت و سپس آزاد شد. به نوشته روزنامه ‌زمان علت بازداشت سردبیر این مجله، چاپ عکسی از اردوغان بوده که در حال «سلفی گرفتن» با تابوت پلیس‌های کشته شده بوده است.

نکته عجیب در دستگیری چاپان، این بوده که وی توسط پلیس ضدتروریسم ترکیه بازداشت شده است. در چند روز اخیر و با بالا گرفتن درگیری بین کردها و نیروهای دولتی ترکیه، تعدادی از نیروهای پلیس این کشور در حملات گروه پ‌ک‌ک کشته شده‌اند. همین موضوع این شائبه را مطرح کرده است تا برخی مدعی شوند اردوغان به‌دنبال بحران‌سازی در مناطق کردنشین است؛ زیرا قصد دارد از این طریق آرای ناسیونالیست‌های ترکیه را به سود حزب عدالت و توسعه جذب کند.

روزنامه زمان می‌نویسد: اتهامی که علیه وی مطرح شده بود سازماندهی یک گروه تروریستی بوده است؛ اما قضات کشیک به دلیل فقدان ادله کافی وی را آزاد می‌کنند.

این عکس در دو روز گذشته در ترکیه موجب سر و صدای فراوانی شده است. اردوغان با یک پیراهن سفید در حالی که تابوت یکی از نیروهای پلیس بر دوش سربازان حمل می‌شود، در حال گرفتن سلفی است.

برخی اعتقاد دارند سیاست اردوغان در مناطق کردنشین نتیجه عکس داده است. به تازگی در وصیت یکی از نیروهای پلیس این کشور که به دست پ‌ک‌ک کشته شده، مشخص شده، وی از خانواده خود خواسته است اجازه حضور هیچ یک از اعضای دولتی را در برگزاری مراسم خود ندهد.

به اعتقاد برخی، تلاش مجله «نقطه» نیز در واقع بر این امر استوار بوده تا نشان دهد اردوغان به‌دنبال سودجویی از کشته شده‌ها است.

چاپان درباره شب دستگیری‌اش می‌گوید: در نیمه‌های شب نیروهای پلیس با دستور دادستانی استانبول وارد مجله شده و اقدام به جمع‌آوری باقیمانده مجله‌ها کردند.

او به روزنامه زمان می‌گوید: «در حالی که هجدهمین شماره این مجله نیز آماده توزیع بوده، اما دادستانی ترکیه اجازه پخش مجله را نداده است. همچنین در دست‌نوشته‌های دادستان مشخص شده، توییتر مجله نقطه نیز از دسترس خارج شده است. در این دادخواست همچنین دادستان از نیروهای پلیس خواسته است باقی مجلات نقطه را که هنوز روی کیوسک‌ها است جمع‌آوری کنند.»

در هفته‌های اخیر حملات به روزنامه‌نگاران در ترکیه افزایش یافته است. در هفته گذشته نیز دو بار به ساختمان روزنامه حریت‌ در ترکیه حمله شده است.