بی‌بی‌سی: گروه دولت خودخوانده اسلامی باستان‌شناس سرپرست آثار باستانی پالمیرا را گردن زده است. سخنگوی سازمان باستان‌شناسی دولت سوریه به نقل از خانواده خالد اسعد، باستان‌شناس سوری و سرپرست گروه مراقبت از آثار تاریخی شهر باستانی پالمیرا گفته است که شبه‌نظامیان داعش، این باستان شناس ٨٢ ساله را گردن زده و جسد او را در میدان اصلی پالمیرا به دار آویخته‌اند.


ویرانه‌های شهر باستانی پالمیرا، یا تدمر، در نزدیکی شهرکی به همین نام در استان حمص در سوریه واقع شده و سازمان یونسکو آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستان شناسی خاورمیانه ثبت کرده است. در ماه مه‌سال جاری، نیروهای داعش این محل را به تصرف درآوردند و وارد موزه این شهر باستانی شدند. در کنار سوالاتی که در مورد سرنوشت ساکنان محلی پیش آمده بود، سابقه داعش در تخریب اماکن باستانی، به خصوص مجسمه‌ها و معابد، باعث نگرانی در مورد آینده این محل مهم تاریخی شد.


در ماه ژوئن، گزارش شد که نفرات داعش دو معبد باستانی را در این محل منفجر کرده‌اند، اما هنوز اطلاعات دقیقی از میزان تخریب احتمالی این محل در دست نیست. سخنگوی سازمان باستان شناسی سوریه گفته است که خالد اسعد بیش از ۵۰ سال سرپرستی اداره باستان‌شناسی پالمیرا را برعهده داشت. خانواده این باستان شناس سوری روز گذشته خبر گردن زدن او را به اطلاع این سازمان رساندند.