عزای عمومی در پاکستان

گروه جهان: درگیری‌های طالبان و دولت پاکستان به ترور یک مقام ارشد دولتی انجامید. در حالی که در ماه‌های اخیر درگیری نیروهای دولتی پاکستان با عوامل افراطی طالبان افزایش یافته است، یک عملیات انتحاری در شهر پنجاب، موجب کشته شدن وزیر ایالتی پاکستان شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه در پی یک حمله انفجاری در ۷۰ کیلومتری شمال غرب اسلام‌آباد، یک وزیر ایالتی پاکستان کشته شد. گفته می‌شود در جریان این انفجار در کنار دو سوءقصدکننده انتحاری، ۱۵ نفر دیگر نیز کشته و دست‌کم ۲۲ نفر زخمی شده‌اند. مقامات دولتی پاکستان گزارش داده‌اند که دو سوءقصدکننده انتحاری در جریان مراسمی در یک ساختمان در روستای «شادی خان» که در شمال غربی اسلام‌آباد واقع است با انفجار کمربندهای انفجاری خود این حادثه را به‌وجود آوردند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داد که انفجار مواد منفجره سبب شد که سقف ساختمان فروریخته و بسیاری زیر آن مدفون شوند. گفته می‌شود در زمان حادثه حدود ۴۰ نفر در این ساختمان تجمع کرده بودند. یکی از سخنگویان مقامات دولتی پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد که «شجاع خانزاده»، وزیر امور داخلی ایالت پنجاب یکی از کشته شدگان این حادثه تروریستی است. خانزاده یکی از مدافعان مبارزه با طالبان و دیگر گروه‌های افراط‌گرا در پنجاب بود. شجاع خانزاده ۷۱ سال داشت و ژنرال بازنشسته ارتش پاکستان بود. او عضو حزب «مسلم لیگ» این کشور و از سال ۲۰۰۲ میلادی نماینده مجلس ایالتی پنجاب بود.


گروه تندروی «جماعت الاحرار» پاکستان مسوولیت این انفجار را به عهده گرفته است. خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش می‌دهد که احسان‌الله احسان، سخنگوی این گروه روز یکشنبه این خبر را تایید کرده و مسوولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. احسان‌الله احسان در ادامه گفته است که این اقدام در تلافی کشتن مالک اسحاق، رهبر گروه «لشکر جنگهوی» بوده است.


پلیس پاکستان نزدیک به یک ماه پیش اعلام کرد که مالک اسحاق، رهبر گروه لشکر جهنگوی در جریان درگیری میان ماموران امنیتی این کشور و نیروهای مسلح مهاجم از پای درآمده است.


لشکر جهنگوی یک گروه تندرو و افراطی در پاکستان است که به‌ویژه به خاطر تعصبات شدید و حمله‌های خونین به شیعیان شهرت یافته و فعالیتش در این کشور ممنوع است. سازمان ملل متحد به همراه بسیاری از کشورهای جهان چون آمریکا، روسیه، بریتانیا و هند، لشکر جهنگوی را یک سازمان تروریستی می‌دانند.


نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، ممنون حسین، رئیس‌جمهوری و همچنین ژنرال راحل حسین، فرمانده ارتش این کشور، این اقدام تروریستی را محکوم و بر ادامه مقابله با تروریسم در پاکستان تاکید کردند.


دولت ایالتی پنجاب نیز اعلام کرد که از روز گذشته به مدت سه روز سوگواری عمومی به خاطر مرگ شجاع خانزاده، وزیر امور داخلی ایالت پنجاب برقرار می‌کند.


دولت پاکستان پس از قتل‌عام رخ داده در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در یک دبستان در شمال غرب این کشور، مبارزه با طالبان را افزایش داده است. در جریان این قتل‌عام که به دست ستیزه‌جویان طالبان انجام شد، بیش از ۱۳۰ کودک کشته شدند.


با این وجود برخی از مخالفان نواز شریف می‌گویند با توجه به اینکه نخست‌وزیر این کشور اصالتا اهل این ایالت است با شبه‌نظامیان این شهر بیش از حد مدارا می‌کند. آنها می‌گویند معاهده‌ای نانوشته بین شریف و شبه‌نظامیان تندرو در این ایالت وجود دارد: مدارای دولت در برابر آرامش در این ایالت.


ایالت پنجاب یکی از آرام‌ترین و ثروتمندترین ایالت‌های پاکستان به حساب می‌آید.


به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، برخی اعتقاد دارند با شروع این عملیات در ایالت پنجاب ممکن است این ایالت نیز به حال و روز سایر ایالت‌های پاکستان دچار شود.