گروه جهان: امواج حملات طالبان به کابل رسید. حملاتی که گفته می‌شود دست‌کم 40 کشته برجا گذاشته است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، حملات روز جمعه طالبان نزدیک به 40 کشته و صدها زخمی داشته است. پس از این حملات اشرف غنی‌زی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد حملات روز جمعه در واقع سرپوشی برای بحران جانشینی در این گروه تروریستی است. خبرنگاران مستقر در کابل می‌گویند این شدیدترین حمله تروریستی در یکسال اخیر بوده است.

روز جمعه سه انفجار بزرگ حکایت از یک حمله تروریستی در افغانستان داشت. طالبان تنها حمله به مرکز آموزش نیروهای پلیس را گردن گرفت اما دو انفجار دیگر، یکی در پایگاه نظامی منطقه شاه شهید و دیگری در نزدیکی فرودگاه کابل در مجموع 40 کشته داشته است. روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید در میان کشته شدگان یک سرباز نیروهای ائتلاف نیز دیده می‌شود.


سه حمله روز جمعه نخستین حمله بزرگ طالبان در فقدان رهبر این گروه یعنی ملاعمر صورت گرفته است. پس از ملاعمر این گروه به دو دسته تقسیم شده است. زیرا ملااختر جانشین ملاعمر در داخل گروه طرفدار چندانی ندارد و برخی از اعضای این گروه با وی بیعت نکرده‌اند.


یک مقام پلیس این کشور که نام خود را فاش نکرد، گفت: در حمله روز جمعه 4 عامل انتحاری وارد پایگاه آموزشی شدند و در این حمله 15 نفر کشته شده‌اند. چندین ساعت طول کشیده است تا میزان دقیق کشته شدگان این حمله انتحاری مشخص شود. زیرا مشخص نبوده که چند عامل انتحاری جزو کشته شده‌ها بوده‌اند و چند تن نیز مربوط به نیروهای پلیس این کشور بوده است. مقامات می‌گویند هر 4 عامل انتحاری پیش از اینکه وارد مجتمع آموزشی نیروهای پلیس شوند دست به انتحار زده‌اند. سیدظفر هاشمی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید: در این حمله 15 تن کشته و 240 نفر از جمله 47 زن و 33 کودک زخمی شده‌اند. بیشتر زخمی‌ها سرپایی مداوا شدند اما حال 35 تا 40 زخمی به شدت وخیم گزارش شده است.


برخی می‌گویند این حملات تنها برای پایان دادن به شایعات اختلاف‌ها در گروه طالبان بوده است. غنی که تازه از سفر آلمان برگشته است این حمله را محکوم کرده و آن را در راستای تلاش طالبان برای پوشش دادن به ضعف‌های خود قلمداد کرده است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، طالبان با این حمله قصد داشته است تا بار دیگر خودنمایی کند و مشکلات در مورد بحران جانشینی در این گروه فراموش شود.


یکی از مقامات شاخه امنیت ملی افغانستان می‌گوید: هدف حمله طالبان فراتر از حمله به پایگاه آموزشی نیروهای پلیس بوده است. آنها قصد داشته‌اند تا خود را به نزدیک دفتر فرماندهی این ساختمان برسانند تا خسارت بیشتری به بار آورند، اما چون در ورود به داخل ساختمان ناکام بوده‌اند، بلافاصله اقدام به انفجار خود کرده‌اند.