گروه جهان:‌ برخی از اعضای حزب چپگرای یونان می‌خواستند تا با حمله به ذخایر بانک مرکزی، یونان را برای بازگشت «دراخما» واحد پول یونان قبل از عضویت در اتحادیه اروپا آماده کنند. اعضای این گروه کوچک، جزو طیف تندروی حزب چپگرای سیریزا محسوب می‌شوند که قصد داشتند تا مردم این کشور را به واحد پولی سابق این کشور بازگردانند. به نوشته روزنامه گاردین، هنوز مشخص نیست که این طرح چقدر برای دولت جدی بوده است؛ اما گفته می‌شود در داخل حزب افرادی چون یانیس واروفاکیس، وزیر سابق دارایی و پاناگوتیس لافازانیس، وزیر انرژی دولت از حامیان این طرح بوده‌اند.


هر دو وزیر در حال حاضر از دولت کنار گذاشته شده‌اند. این دو؛ جز اولترا مارکسیست‌های دولت پیشین سیریزا به حساب می‌آمدند. این حزب هم‌اکنون دست به یک خانه تکانی اساسی زده است. جای خالی این دو هم‌اکنون توسط نیروهای اپوزیسیون پر شده است. گزارش‌هایی که در روز یکشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که دولت سیریزا چنین گزینه‌ای را در دولت خود به‌عنوان راهکار دوم حفظ کرده بود و قصد داشت اگر کمک‌های مالی کشورهای اروپایی و بانک مرکزی این کشور به نتیجه نرسد، به این گزینه روی بیاورد.


گفته می‌شود نزدیک به یک چهارم اعضای حزب سیریزا در داخل پارلمان از این طرح حمایت ‌می‌کردند. این افراد برای دوری از سیاست‌های ریاضتی اتحادیه اروپا چنین راهکاری را پیشنهاد کرده بودند. اگر به تعداد نفرات این حزب در داخل پارلمان که به ۱۴۹ نفر می‌رسند، نگاه بیندازید برای چنین طرحی، خطرناک به نظر می‌رسد.


حتی در روزی که سیپراس اصلاحیه دوم را به پارلمان تقدیم کرد، این نفرات به آن رای منفی دادند و سیپراس تنها از رهگذر رای مثبت نیروهای اپوزیسیون توانست این طرح را به سرانجام برساند.


افراد مخالف در داخل حزب سیریزا اعتقاد داشتند دولت نباید برای ۸۶ میلیارد یورو، کمک مالی تن به اقتصاد ریاضتی بدهد؛ اما سیریزا توانست به سختی بیشتر اعضای حزب خود را مجاب به این کار کند. لافازانیس، روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ریل نیوز دیلی» فاش کرد که وی یک از حامیان این طرح بوده است و از سیپراس خواسته بود برای بانک مرکزی طرح‌های فوری همچون بازگشت به واحد پولی «دراخما» را در دستور کار قرار دهد.


لافازانیس که جزو اولترا مارکسیست‌های حزب سیریزا محسوب می‌شود، در پشت سر خود واروفاکیس را هم به‌عنوان پشتیبان داشته است.


لافازانیس در این مصاحبه با رد سیاست‌های ریاضتی گفته بود اگر دولت به دراخما روی می‌آورد هم حقوق بازنسشتگان به موقع پرداخت می‌شد و هم این کشور می‌توانست دستمزدها را افزایش دهد.


او اعتقاد دارد حتی اگر این کار به خروج یونان از ناحیه یورو می‌انجامیده، باز ارزش اجرا داشته است. او می‌گوید: برای اقتصاد یونان و مردم این کشور مهم نجات یافتن است و هر دولتی باید این موضوع را مدنظر خود قرار دهد. لافازانیس، وزیر انرژی سابق یونان که به دلیل اعتراض به طرح‌های وام، شغل خود را از دست داد، در این مصاحبه گفته است که دولت باید در اعتراض به اقدامات بانک مرکزی اروپا، از ذخایر بانک مرکزی یونان استفاده می‌کرد.


در گزارش جداگانه دیگری روزنامه محافظه‌کار «کاتی مرینی» با واروفاکیس گفت‌وگویی انجام داده که در آن مشخص شده دولت یونان قصد داشته‌است تا سیستم مالیاتی آنلاین این کشور را دستکاری کند. واروفاکیس که از این طرح به‌عنوان «طرح B» نام می‌برد، می‌گوید: یکی از این طرح‌ها دستکاری آنلاین مالیات‌ها در این کشور بوده است. همچنین این طرح به آنها اجازه می‌داده تا در صورت خروج یونان از ناحیه یورو، به سرعت واحد پولی این کشور را به «دراخما» بازگردانند.


گزارش‌های مخفیانه‌ای که هم‌اینک دو عضو یاغی حزب سیریزا به مطبوعات ارائه داده‌اند، موجب شده است تا دولت در برابر محافظه‌کاران قرار بگیرد. محافظه‌کاران از سیپراس خواسته‌اند در مورد این ادعاها پاسخگو باشد.