گروه جهان:یونان کوتاه آمده است اما اتحادیه اروپا نه. هنوز اتحادیه اروپا به آتن اعتماد ندارد. هنوز کشورهای اروپایی به نیت یونان شک و تردید دارند. برخی اما می‌گویند اتحادیه اروپا در این زمینه دو شقه شده است. در حالی که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری سوسیالیست فرانسوی اعتقاد دارد اصلاحاتی که آتن ارائه داده قابل اعتماد است اما آلمان با این مساله کنار نیامده است. آلمان در این‌باره به حدی بدبین شده که خواستار «تعلیق موقت» یونان از ناحیه یورو شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، واکنش‌های اولیه برخی از وام‌دهندگان به پیشنهادهای جدید دولت یونان مثبت بوده است؛اما اعضای کلیدی یوروگروپ و وام دهندگان همچنان نسبت به عزم دولت یونان در اجرای پیشنهادهایی که ارائه کرده است، به دیده تردید می‌نگرند.

ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان که ظاهرا از برگزاری رفراندوم توسط دولت چپگرای یونان ناخرسند است،گفت شرایط امیدوارکننده در ماه‌های گذشته به‌طور باور نکردنی «تباه» شده است. «یرون دایسلبلوم»، رئیس یوروگروپ هم پیش از شروع نشست روز یکشنبه نسبت به عملی بودن و تضمین اجرای اصلاحات پیشنهادی از سوی آتن ابراز تردید کرد.

وی گفت: «از دیدگاه مالی و اصلاحات همچنان انتقادات زیادی متوجه پیشنهادهای یونان است و البته اصلی ترین موضوع، موضوع اعتماد است. آیا می‌توان به وعده‌های دولت یونان در اجرای اصلاحات در هفته‌ها و ماه‌ها و سال‌های پیش رو اعتماد کرد؟»

اگر یوروگروپ پیشنهادهای دولت یونان را تایید کند، آتن سومین بسته نجات مالی را دریافت خواهد کرد و احتمال خروج یونان از حوزه پولی یورو بسیار ضعیف‌تر خواهد شد.

منابع اروپایی می‌گویند که وزرای دارایی حوزه پولی یورو درخصوص دستیابی به توافق اتفاق نظر ندارند. در پشت صحنه سیاسی دیدارهای دو طرفه وزیر دارایی یونان فشرده است. خبرگزاری رویترز هم در این زمینه گزارش داد که عمده اعضای اتحادیه اروپا اصلاحاتی که سیپراس، نخست‌وزیر یونان ارائه داده است کافی نمی‌دانند و معتقدند یونان باید برای دریافت کمک‌های مالی اقدامات بیشتری انجام دهد.

وزیران مالی کشورهای ناحیه یورو می‌گویند یونان باید برای دریافت بسته سوم مالی دست به آزادسازی بازار تولید، بازار کار، خصوصی‌سازی و اصلاحات دولتی بزند. این گروه همچنین گفته‌اند یونان باید در عمل هزینه‌های دفاعی خود را کاهش دهد.

جلسه روز شنبه نزدیک به ۹ ساعت طول کشیده است. اگر وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا تصمیم نهایی را در مورد یونان نگیرند، این کشور یک قدم دیگر به ورشکستگی نزدیک می‌شود. بازارهای یونان تا امروز بسته بوده و قرار است امروز بازگشایی شود. تصمیمی که اتحادیه اروپا قرار است، بگیرد برای بازار یونان بسیار حیاتی است.

آتن در حالی که زیر فشار کشورهای ناحیه یورو قرار دارد، سعی کرده از کانال‌های دیگری نیز برای فرار از مشکلات اقتصادی استفاده کند. این کشور چندی پیش از فنلاند تقاضای کمک مالی کرده بود که این‌بار پارلمان فنلاند زیربار یک تعهد دیگر به آتن نرفته است.

به‌رغم اینکه فضای موجود در اتحادیه اروپا نسبت به دولت چپگرای یونان مساعد نیست، اما مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند یونان را فعلا از حوزه یورو اخراج نخواهند کرد. مقامات اروپا می‌گویند یونان برای اینکه بتواند در حوزه یورو باقی بماند باید با اقدامات اصلاحی بیشتر آنها را مجاب کند که قصد باقی ماندن در ناحیه یورو را دارد.

در حالی که روز شنبه در ادامه اقدامات مورد درخواست اتحادیه اروپا، سیپراس طرح‌های اصلاحی مد نظر آنها را برای تصویب به پارلمان یونان سپرد و پارلمان نیز آن را تایید کرد، مقامات اروپایی هنوز به این مقدار از اصلاحات واکنش مثبتی نشان نداده‌اند.

این در شرایطی است که یونان مهم‌ترین بند در خواستی اتحادیه اروپا را که همان افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده است در این طرح لحاظ کرده است. با این وجود رسانه‌های آلمانی از قول شوبله، وزیر دارایی آلمان نوشتند برلین اعتقاد دارد یونان تنها دو راه پیش روی خود دارد یا اینکه ۵۰ میلیارد یورو از دارایی‌های دولتی را به‌عنوان سپرده قرار دهد تا بدهی‌های خود را پرداخت کند یا اینکه به مدت ۵ سال از کشورهای اروپایی مهلت بگیرد تا بتواند بدهی‌های خود را تسویه کند. یونان پیش‌تر برای بازپرداخت بدهی‌های خود تقاضای مهلت ۲۰ ساله کرده بود.

برخی پیش از این گفته بودند اگر یونان به‌طور کامل به خواسته‌های یورو تن ندهد بحث خروج آتن از ناحیه یورو مطرح خواهد شد؛ اما خبرنگار رویترز در گزارشی که از بروکسل داشته است، می‌گوید هنوز این بحث طرفدار چندانی ندارد و ممکن است بازی مذاکره با آتن به وقت اضافه کشیده شود.

آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین وام دهنده به یونان بیش از هر کشور دیگری نسبت به اصلاحات سیپراس بدبین است. هر چند هنوز مرکل، پس از برگزاری همه‌پرسی واکنش تندی علیه آتن نداشته است، اما برخی مقامات آلمانی از جمله شوبله نسبت به دولت چپگرای یونان بدبین است و خواستار تن دادن این کشور به تمامی اصلاحات مدنظر یورو است.

برلین بر این باور است یونان با رویه فعلی نمی‌تواند از ورشکستگی نجات پیدا کند و باید این کشور زودتر تکلیف اعتباردهندگان خود را مشخص کند.