گروه جهان: پارلمان یونان روز شنبه ۲۰ تیر برنامه پیشنهادی دولت آلکسیس سیپراس را برای برون‌رفت از بحران مالی تایید کرد. گزارش‌ها حاکی است که اکثریت نمایندگان مجلس یونان به تازه‌ترین طرح آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر این کشور برای حل بحران بدهی‌ها رای مثبت دادند. به گفته هیات رئیسه پارلمان یونان ۲۵۱ نماینده رای مثبت، ۳۲ نفر رای منفی و ۸ تن نیز رای ممتنع دادند. برخی از نمایندگان حامی دولت از جمله مخالفان برنامه ریاضتی بودند. ۷ نماینده وابسته به جناح چپ حزب سیریزا و دو نماینده دیگر از اپوزیسیون در زمان رای‌گیری در پارلمان حضور نداشتند.

به گفته بی‌بی‌سی، یانیس واروفاکیس، وزیر سابق دارایی در این نشست مجلس حضور نداشت اما در نامه‌ای از طرح نخست‌وزیر حمایت کرده بود. این سومین طرح نجات مالی دولت یونان طی چند سال اخیر است. منابع اتحادیه اروپا می‌گویند که کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول، سه نهاد اعتباردهنده به یونان نظر مساعدی به پیشنهادهای ارائه شده دولت سیپراس دارند و آن را مثبت ارزیابی کرده‌اند. آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان و رهبر حزب سیریزا پیشتر درباره برنامه جدید خود که آن را چند روز پیش به مقامات اروپایی ارائه داده بود، با فراکسیون‌های مختلف پارلمان گفت‌وگو کرده بود. سیپراس از نمایندگان همه احزاب خواسته بود که از برنامه و سیاست دولت وی حمایت کنند. به نوشته دویچه وله، سیپراس در نطق خود در پارلمان یونان گفت که دولت وی «وادار به پذیرش این راه» شده است. نخست‌وزیر یونان اعتراف کرد که برنامه ریاضتی «سخت و مغایر با وعده‌های انتخاباتی» حزب وی است. نخست‌وزیر یونان تصریح کرد که «مسوولیت اصلی مشکلات کنونی کشور بر عهده دولت‌های گذشته یونان» است. ناظران اروپایی می‌گویند: این سخن سیپراس اعتراف به این واقعیت است که نهادهای بین‌المللی مسوول اصلی در بحران مالی یونان نیستند.


دیروز وزیران دارایی کشورهای حوزه یورو درباره برنامه پیشنهادی جدید یونان نظرات خود را ارائه دادند. قرار است امروز نشست فوق‌العاده سران اتحادیه اروپا برای رسیدگی به بحران یونان برگزار شود. در صورتی‌که مقامات اروپایی با پیشنهادهای جدید آتن موافقت کنند، از سرگیری مذاکرات با دولت یونان آغاز خواهد شد. دولت یونان در آخرین ساعات پنج‌شنبه (۱۸ تیرماه) با ارائه برنامه‌ای ۱۳ صفحه‌ای خواهان از سرگیری مذاکرات و یافتن راه‌حلی مشترک با وام‌دهندگان بین‌المللی برای خروج از بحران کنونی شد. در برنامه پیشنهادی یونان امتیازهای مالیاتی به بخش گردشگری و جزایر این کشور لغو شده و سن بازنشستگی در آینده به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود بودجه دفاعی یونان نیز حدود ۳۰۰ میلیون یورو کاهش خواهد یافت. برخی شرکت‌ها و موسسات دولتی، نظیر برخی بنادر و فرودگاه‌ها نیز باید به بخش خصوصی واگذار شوند. مسوولان صندوق بین‌المللی پول نیز برنامه جدید دولت سیپراس را مثبت خوانده‌اند.