گروه جهان: سخنگوی نیروهای کرد در کوبانی می‌گوید تروریست‌های داعش با لباس مبدل و جا زدن خود به‌عنوان نیروهای کرد روز پنج‌شنبه وارد این شهر شده و به درگیری با کردها پرداختند.

به گزارش سی.ان.ان، «ادریس ناسان» که از شمال سوریه و از یکی از شهرهای کردنشین این کشور تلفنی با سی.ان.ان گفت‌وگو می‌کرد، گفت: نیروهای داعش در حمله‌ای غافلگیر کننده و پیچیده از شرق و غرب با لباس‌هایی مبدل وارد کوبانی شدند. الجزیره هم در گزارشی به نقل از «ریدور خلیل»، سخنگوی نیروهای مدافع خلق کرد در کوبانی، می‌نویسد عناصر داعش با لباس اعضای ارتش آزاد سوریه که با کردها همپیمان است توانسته‌اند خود را به کوبانی برسانند و در بخش‌هایی از شهر موضع بگیرند.

ناسان می‌گوید: «آنها یونیفرم‌های مدافعان خلق کرد (YPG) را بر تن کرده بودند. بنابراین وقتی نیروهای ما آنها را دیدند، ترسی به دل راه ندادند زیرا لباس کردی بر تن داشتند اما ناگهان آتش گشودند و همه را غافلگیر کردند. بسیاری از غیرنظامیان کشته شدند». شاهدان عینی می‌گفتند: این مردان مسلح که به کردی سخن می‌گفتند به در خانه‌ها رفته، در زده و به ساکنان خانه‌ها می‌گفتند بیرون بیایید. ادریس ناسان به سی.ان.ان می‌گوید: «وقتی درها باز می‌شد چیزی جز آتش گلوله دیده و شنیده نمی‌شد. بسیاری از شهروندان جان خود را از دست دادند». دیده‌بان سوریِ حقوق بشر می‌گوید: مبارزان داعش روز پنج‌شنبه در شهر الحسکه نیز با نیروهای ارتش سوریه درگیر شدند. تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که نیروهای داعش توانسته‌اند وارد منطقه «النشوه» و «الشریعه حسکه» شده و ساکنان این دو منطقه را مجبور به فرار کرده‌اند. تحلیلگران می‌گویند حمله گاز انبری و همزمان داعش به کوبانی و الحسکه برای منحرف کردن توجه کردها از حمله به رقه صورت می‌گیرد. تحلیلگران می‌گویند استراتژی داعش این است که جبهه‌های جنگ را گسترش دهد تا با این کار فشار بر دیگر جبهه‌ها علیه خود را بکاهد. به گزارش سی.ان.ان تحلیلگران معتقدند کردها با پیشروی‌های خود هراسی به دل داعشی‌ها افکنده‌اند. بنابراین، نیروهای داعش با پاتک‌زدن قصد داشتند توجه نیروهای کرد از حمله به رقه را منحرف کنند. این چهارمین حمله داعش به شهر حسکه از ماه گذشته میلادی محسوب می‌شود.

ادریس ناسان می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم چه تعداد از تکفیری‌های داعش در شهر هستند و چه تعداد از غیرنظامیان به دست آنها کشته شده‌اند. برخی منابع می‌گویند نیروهای داعش در محاصره کردها قرار گرفته‌اند. «دیده‌بان سوری حقوق بشر» که در لندن مستقر است می‌گوید درگیری‌ها در چند محله کوبانی میان نیروهای کرد و اعضای داعش ادامه دارد. این نهاد حقوق بشری می‌افزاید نیروهای داعش در بخش‌هایی از کوبانی محاصره شده‌ و تعدادی دیگر نیز با عملیات انتحاری به مقابله با نیرو‌های کرد پرداخته‌اند. سی.ان.ان می‌نویسد: «نیروهای داعش دست کم دو بمب منفجر کرده‌اند: یکی در یک خودرو و دیگری در یک موتور». دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید: در روستای «برخ بوتان» نزدیک کوبانی شبه نظامیان داعش ۲۰ غیرنظامی را کشتند که از آن میان برخی به «شیوه داعش اعدام شدند». فعالان و کنشگرانی که در منطقه حضور دارند، می‌گویند: داعش دست کم ۳ خودرو بمبگذاری شده نزدیک مرز سوریه- ترکیه را منفجر کرده است.

کوبانی شهر استراتژیک و باارزشی است که هم‌مرز با ترکیه است. سی.ان.ان می‌افزاید در الحسکه - ۲۷۰ کلیومتری کوبانی- درگیری سنگینی میان داعش و نیروهای ارتش سوریه در جریان است. نیروی هوایی سوریه حملاتی را علیه مواضع این گروه آغاز کرده است. دیده‌بان سوری حقوق بشر می‌گوید: در درگیری‌های داعش با ارتش سوریه دست‌کم ۳۰ نفر از نیروهای مسلح رژیم سوریه و ۲۰ نفر هم از اعضای داعش کشته شده‌اند. تحلیلگران می‌گویند که «داعش عصبی شده است. این گروه طی هفته‌های اخیر متحمل ضرباتی از سوی کردها و ارتش سوریه شده که ائتلافی نانوشته با یکدیگر دارند. داعش در عین اسد و تل ابیض شکست سختی خورده و نیروهای کرد شهر رقه را هدف گرفته‌اند که پایتخت خلافت خودخوانده اسلامی است». این پیروزی‌های تاکتیکی باعث شده رقبای توانمند داعش در ۵۵ کیلومتری رقه مستقر شوند. یک مقام کرد به شرط فاش نشدن نام به سی.ان.ان می‌گوید: «نیروهای داعش در حال کندن خندق هستند تا مانع حمله احتمالی کردها به رقه شوند». رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان سوری حقوق بشر، می‌گوید داعش کاروانی متشکل از ۱۰۰ خودرو نظامی همراه با تجهیزات سبک و سنگین دیگر را به شرق رقه منتقل کرده تا پایگاه و مواضع خود را در برابر حملات احتمالی مستحکم کند.