حمله به کارخانه آمریکایی در فرانسه عکس: AFP
گروه جهان: «گرگ‌های تنها» به جان فرانسه افتاده‌اند. درست کمتر از شش ماه، پس از حمله تروریست‌ها به مجله شارلی ابدو، این‌بار جنوب فرانسه شاهد یک حمله تروریستی بود. سایت آنلاین روزنامه دیلی‌تلگراف گزارش داد که روز جمعه با حمله به یک کارخانه در جنوب این کشور یک تن کشته و چند نفر زخمی شده‌اند. منابع فرانسوی می‌گویند مهاجم ابتدا خود را با خودرو به کارخانه کوبیده است و سپس سر یک شهروند فرانسوی را بریده و در چند نقطه این کارخانه آمریکایی نیز بمب کار گذاشته است. در این‌باره برخی از شاهدان عینی می‌گویند که صدای چند انفجار متوالی را شنیده‌اند.



تهاجم خلافت خود خوانده اسلامی به یک کارخانه آمریکایی در ۳۰ کیلومتری لیون

اهتزاز پرچم داعش در فرانسه


درحالی که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه برای حل بحران یونان به بروکسل سفر کرده بود، برای اداره این بحران به‌وجود آمده مجبور به بازگشت شده است.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی لحظه به لحظه از این حمله نوشت: در ساعت 11 به وقت محلی برخی شاهدان عینی، بدنی تکه‌تکه شده در کنار کارخانه پیدا می‌کنند. در کنار این جسد نیز یک دست نوشته به زبان عربی پیدا شده است. برخی می‌گویند که پرچم گروه داعش نیز در کنار جسد افراشته شده بود.

یک منبع آگاه می‌گوید: فرد مهاجم چند نقطه را بمب‌گذاری و منفجر کرده است. فردی که بابت این موضوع دستگیر شده، گفته عضوی از دولت خودخوانده اسلامی است. در تحقیقاتی که پلیس از این حمله داشته، می‌گوید هنوز مجاب نشده که این حمله توسط یک نفر صورت گرفته باشد.

گفته می‌شود فرد دستگیر شده توسط پلیس، چهره‌‌ای شناخته شده بوده است. در حمله به مجله شارلی ابدو نیز برخی با انتقاد از اینکه دو برادر مهاجم همواره تحت نظر نیروهای امنیتی فرانسه بوده‌اند و جزو خطرهای بزرگ رده‌بندی شده بودند اما در نهایت توانستند یک فاجعه در فرانسه خلق کنند.

وزیر کشور فرانسه می‌گوید: مهاجم دستگیر شده فردی به نام «یاسین صحی» است که احتمال داده می‌شود پدر سه فرزند باشد.

پیش از این برخی منابع فرانسوی احتمال می‌دادند این حمله موضوعی غیر از مباحث تروریستی داشته باشد، برای همین فرانسوا اولاند در بروکسل گفته بود تا زمانی که مشخص نشود این حمله تروریستی بوده است، ترجیح می‌دهد در بروکسل باقی بماند؛ اما در ساعت 11:30 به وقت محلی پلیس این کشور اعلام کرد که این حمله، یک حمله تروریستی بوده است و مهاجم قصد داشته تا یک کارخانه آمریکایی را که 21 هزار کارمند و کارگر دارد مورد هدف قرار دهد.

این کارخانه یک کارخانه صنعتی است که گازهایی مانند اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن تولید می‌کند. این کارخانه در جنوب فرانسه و در 30 کیلومتری شهر لیون قرار دارد. پیش از این برخی از ناظران سیاسی هشدار داده بودند که کشورهای اروپایی مورد تهاجم افرادی موسوم به گرگ‌های تنها قرار خواهند گرفت. «گرگ‌های تنها» که دلسپردگی به گروه‌های تروریستی از جمله داعش دارند، در اقدامی خودسرانه به منافع کشورهای اروپایی حمله می‌کنند و راسا این حمله را به‌عهده می‌گیرند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد ساعتی پس از حمله «برنارد کازونووه»، وزیر کشور فرانسه خود را به محل حادثه رسانده است. این حمله شش ماه پس از حمله به شارلی ابدو صورت می‌گیرد که در پی آن دو برادر به همراه همدستان خود موجب کشته شدن 17 نفر شدند.

یکی از منابع امنیتی که خواست نامش فاش نشود، می‌گوید که این حمله برای کشتن رئیس این شرکت تدارک دیده شده بود. رئیس این شرکت، صیفی قاسمی اصالتا ایرانی و شیعه است و فرد مهاجم برای مورد هدف قرار دادن وی ترتیب این حمله را داده بوده است.

شبکه خبری «I Tele» در گزارشی اعلام کرد که قربانی این حادثه اصلا در استخدام این کارخانه نبوده است. سی‌ان‌ان نیز گزارش می‌دهد برخی شاهدان عینی پیش از حمله دیده‌اند که چند نفر با حمل کردن پرچم داعش در حال شعار دادن بوده‌اند. پلیس نیز می‌گوید پرچم سیاه داعش را در صحنه مورد حمله پیدا کرده است. فرانسوا اولاند نیز گفته است فرانسه هرگز با این حملات ترسی به دل راه نخواهد داد. او در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «دچار حالت عاطفی دردناکی شده‌ایم اما این هم پاسخگوی شرح حال ما نیست. باید در این مورد اقدامی صورت بگیرد، بحث شود و مانع اقداماتی از این دست شویم. برای ما ضروری است که از ارزش‌هایمان محافظت کنیم و هرگز تسلیم این شرایط نشویم.» پلیس فرانسه می‌گوید، یک نفر دیگر را دستگیر کرده است که احتمال می‌دهد در این حمله نقش داشته باشد. این شخص کسی است که پیش از این به خاطر ظن حمله به خانم «ژوله هولیه»، سیاستمدار سوسیالیست فرانسوی مورد بازجویی قرار گرفته بوده است.

سایت آنلاین روزنامه لوموند نیز به نقل از منبعی ناشناس گزارش داد که دو وسیله نقلیه در این حمله شرکت داشته‌اند. یکی از این خودروها خود را با سرعت به دیوار این کارخانه می‌کوبد. منابع امنیتی فرانسه می‌گویند یک خودرو پس از حمله خودرو اول از صحنه دور شده و احتمال می‌رود که در پی یک حمله دیگر در نقطه‌ای دیگر بوده باشد.

تا لحظه تنظیم گزارش یک نفر کشته و دو تن زخمی‌ شده‌اند. اما سخنگوی این شرکت تولید سیلندر می‌گوید که اجازه ندارد آمار دقیقی از میزان کشته‌ها و زخمی‌ها بدهد.


واکنش‌های داخلی به حمله تروریستی

پس از این حمله ماری لوپن، رهبر راستگرایان افراطی فرانسه ضمن انتقاد مجدد از فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، خواستار برخورد قاطع‌تر با افراطیون ساکن در فرانسه شد. نیکولاس دوپون اینان، رئیس حزب «ایستادگی فرانسه» می‌گوید: اگر وی دولت را به دست گرفته بود، وضعیت قرمز در این کشور اعلام می‌کرد. «فلوریون فیلیپو»، قائم‌مقام حزب جبهه ملی می‌گوید: نخستین باری است که فرانسه شاهد سر بریدن بوده است.

وی ضمن اعلام اینکه کشورش وارد حالت فوق‌العاده شده، خواستار برخورد شدید با عاملان آن شده است. او در ادامه می‌گوید: شش ماه از حادثه شارلی ابدو گذشته و فرانسه بهتر است دست از تسامح بردارد و برخورد شدیدی با افراطیون داشته باشد. او همچنین از دولت فرانسه می‌خواهد کسانی که ظن آن می‌رود با فراطیون تروریستی در عراق و سوریه ارتباط دارند، از دستگاه‌های دولتی و در نهایت از کشور اخراج شوند.

صفحه 8 را بخوانید

حمله به کارخانه آمریکایی در فرانسه