گروه جهان: «نیکی هیلی»، فرماندار کارولینای جنوبی، روز دوشنبه از قانون‌گذاران آمریکایی خواست تا پرچم نبردهای کنفدراسیون در ساختمان کنگره ایالتی را پایین بکشند. این سخن یک هفته پس از آن است که یک مرد سفیدپوست مسلح ۹ شهروند سیاهپوست در یک کلیسای تاریخی را به ضرب گلوله کشت. پرچمی که در زمین مجلس نمایندگان در کلمبیا به مدت نیم قرن برافراشته شده پس از قتل عام کلیسای چارلستون به مرکز ثقل انتقادات تبدیل شده است. مقام‌های فدرال در حال تحقیق در مورد این حمله هستند و آن را اقدامی تروریستی از سوی دیلان روفِ ۲۱ ساله می‌دانند که در تصاویری که در فضای مجازی پست شده همراه با این پرچم دیده می‌شود.

هیلی، به‌عنوان یک جمهوری‌خواه می‌گوید: «وقت آن رسیده که این پرچم جابه‌جا شود. این پرچم اگرچه بخشی از گذشته ماست اما نماینده آینده کشور بزرگ ما نیست.» مباحث نژادی و درگیری سیاه و سفید در آمریکا طی سال جاری در صدر رسانه‌های آمریکا و جهان نشسته است. پس از اینکه تعدادی از سیاهپوستان در آمریکا از سوی پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته و کشته شدند بحران سراسر جامعه آمریکا را در نوردید. بر همین اساس، فعالان حقوق مدنی در آمریکا کمپین «زندگی سیاهان هم مهم است» را به راه انداخته‌اند. مخالفان به اهتزاز در آمدن پرچم نبردهای دوران کنفدراسیون می‌گویند وجود این پرچم نشان برده‌داری است چرا که به نماد نژادپرستی و بیگانه‌هراسی در ایالات‌متحده تبدیل شده است.

به گزارش رویترز، موافقان این پرچم هم که آن را روی لباس‌های خود حک کرده‌اند آن را نماد تاریخ و فرهنگ «جنوب» می‌دانند که یادآور تلفات 480 هزار نفری در جنگ داخلی 1861- 1865 است. این آمار شامل کشتگان، زخمی‌ها و زندانیان هم می‌شود. فروشگاه‌های وال‌مارت- بزرگ‌ترین خرده‌فروش آمریکا- اعلام کرده که تمام پرچم‌های کنفدراسیون را از مغازه‌هایش بیرون می‌ریزد. «برایان نیک»، سخنگوی وال مارت می‌گوید: «ما نمی‌خواهیم به کسی اهانت کنیم.» بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های دیگر هم اعلام کردند که این پرچم را از دسترس خارج کرده و دیگر عرضه نمی‌کنند. برخی سناتورهای آمریکایی مانند تام اسکات و لیندسی گراهام هم بر کنار گذاشتن این پرچم اصرار ورزیده‌اند. جمهوری‌خواهانی مانند لامار الکساندر و باب کراکر هم مدافع پایین کشیدن این پرچم هستند. به گزارش رویترز، گروهی از رهبران سیاهپوست و سفیدپوست هم در تجمعی اعلام کردند که تنها پرچمی را که به رسمیت می‌شناسند، پرچم آمریکا است. کارل اسمیت، 29 ساله و سیاهپوست، می‌گوید: «ما فقط نگرانی از یک پرچم داریم و آن پرچم آمریکا است. چرا باید از پرچمی حمایت کنیم که یادآور شکاف و جنگ و ستیز است؟ باید مدافع پرچمی باشیم که متحدکننده مردم است.»