آلما الترکمانی

منبع: سی‌ان‌ان

گروه جهان: سلاح‌های بسیاری علیه داعش به کار رفته است از جمله جنگنده‌های گروه ائتلاف، نیروهای مردمی و قبایل سنی مخالف داعش. اما اینک کمدینی عربستانی با یک سلاح به جنگ داعش رفته است: «هجو» شاید در نگاه نخست، حس شوخ‌طبعی در زمانی که پای داعش در میان باشد، چندان عاقلانه به نظر نرسد. گروهی که آدم می‌کشد، تجاوز‌ها و اعدام‌های گروهی راه می‌اندازد و سر بریدن‌ها و زنده زنده سوزاندن‌ها را بر روی اینترنت منتشر می‌کند. به نظر نمی‌رسد برای این موارد بتوان قهقهه‌ای سر داد و شاید اصلا هم خنده‌دار نباشد. اما در این وحشتکده، یک کمدین عربستانی به نام «ناصر الکسابی» خود را با شوخ‌طبعی و مقداری شجاعت مسلح کرده و به جنگ داعش رفته است.

آتش در شبکه‌های اجتماعی عربی

دنیای عرب از این سریال ۴۵ دقیقه‌ای ناصر الکسابی که «سلفی» (Selfie) نام دارد به شدت عصبانی است. این سریال توسط شبکه MBC، در مرکز خاورمیانه تهیه و پخش شده است. اما این سریال در شبکه‌های اجتماعی عربی بسیار سر و صدا به پا کرده است.

بیشتر مردم از حامیان این سریال هستند اما هشتگ‌هایی نیز علیه این سریال در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است. از جمله این هشتگ‌ها می‌توان به«ناصر الکسابی را ذبح کنید» و «ریختن خون ناصر الکسابی» اشاره کرد. این سریال مخالفانی هم دارد که چندان از آن راضی نیستند.

سریال با یک انفجار بزرگ آغاز شد. نخستین قسمت از سریال «سلفی» در مورد هنرمند و موسیقیدانی بود که تصمیم می‌گیرد صنعت موسیقی را رها کند و تبدیل به یک مفتی شود. او در این سریال از مفتیان عربستانی که دیدگاه‌های بسیار بسته‌ای دارند و اصولا وهابی خوانده می‌شوند با زبان هجو استقبال‌ می‌کند. بسیاری از سعودی‌ها پس از پخش این قسمت بسیار خشمگین شدند. برخی از سعودی‌ها وی را «کافر» خواندند. و یکی دیگر از شهروندان عربستان در توییتی نوشت: «از قضا امثال همین آقا هستند که رادیکالیسم و بنیادگرایی را در دنیا گسترش می‌دهند!»

در قسمت دوم این سریال اوضاع از این هم پیچیده‌تر شد. این‌بار او به‌طور مستقیم به موضوع گروه داعش می‌پردازد. در این قسمت او به‌طور کامل به اعمال داعش در سرزمین‌های تحت تصرفش پرداخته و از انواع و اقسام اعدام‌ها، شکنجه‌های رایج توسط داعش صحبت می‌کند. او همچنین در مورد موضوع «جهاد نکاح» نیز که دستاویزی برای تکفیری‌ها شده سخن می‌گوید و به هجو این موضوع نیز می‌پردازد. او در این قسمت درمورد افراطیونی سخن می‌گوید که پس از کشت و کشتار فراوان به خانه‌ها بر می‌گردند و با زنان داوطلبی که به سرزمین تحت تصرف داعش آمده‌اند، هم صحبت می‌شوند. این قسمت در مورد پدری سعودی صحبت می‌کند که به سوریه رفته تا فرزندش را بیابد و به خانه بازگرداند. اما در آخر داستان پدر توسط پسر کشته می‌شود. پدر در همان لباس‌های معروفی که داعش به تن زندانیان می‌کند، جلوی فرزند زانو زده است و پسر نیز با یک چاقو گردن پدرش را می‌برد.


تحسین و تکفیر «الکسابی»

بسیاری از عرب زبان‌ها ناصر الکسابی را به خاطر شجاعتی که به خرج داده تحسین می‌کنند. اما برخی دیگر به صفحات متعلق به او در توییتر و فیس‌بوک حمله کرده و وی را تهدید به مرگ کرده‌اند.

همچنین این کمدین از سوی یک صفحه متعلق به گروه داعش نیز پیامی تهدیدآمیز دریافت کرده است: «به زودی سزای کاری را که انجام داده‌ای به چشم خود خواهی دید.» اما الکسابی همچنان خونسرد است. او می‌گوید: «کاربری توییتر من پر از لعن و نفرین‌ و تهدید به مرگ‌ است.» او در توییتی در پاسخ به کسانی که او را به مرگ تهدید کرده‌اند، نوشت: «به همه شما می‌گویم، آرام باشید و از ماه رمضان کریم لذت ببرید.»

این سریال شاید تاثیر کمی برای جنگ با داعش داشته باشد. اما کارشناسان می‌گویند این سریال توانسته است کارآیی و اثرگذاری خودش را داشته باشد. «مایکل روبین»، یکی از اعضای سابق وزارت امور خارجه آمریکا در مقاله‌ای که برای آمریکن اینترست،
(American Interest) نوشته است،تاکید می‌کند: کمدی یکی از ابزارهایی است که می‌توان با آن به جنگ عقاید افراطی داعش رفت. روبین اعتقاد دارد با این روش می‌شود به جنگ خلیفه خودخوانده رفت و این هم یک روش برای خود به حساب می‌آید.